Δεν προέκυψε χθες το ζήτημα με τη λίστα Λαγκάρντ και, καθώς φάνηκε τελικά, ο κ. Βενιζέλος είχε ξεκινήσει τις προσπάθειες συγκάλυψης πολύ καιρό πριν.
Τον Αύγουστο οι βουλευτές Παναγιώτης Κουρουμπλής, Ζωή Κωνσταντοπούλου και Παναγιώτης Λαφαζάνης κατέθεσαν ερώτηση στους υπουργούς Οικονομικών και Δικαιοσύνης σχετικά με τη χρήση και κτήση από τις ελληνικές αρχές στοιχείων Ελλήνων καταθετών από CD που είχαν στην κατοχή τους οι γερμανικές αρχές. Από την ερώτηση αυτή ουσιαστικά ξεκίνησαν όλα, καθώς ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας απάντησε ότι τέτοια στοιχεία δεν ήταν καν δυνατόν να ζητηθούν από τις γερμανικές αρχές!
Μετά οι βουλευτές πραγματοποίησαν το γνωστό διάβημα στους οικονομικούς εισαγγελείς (25 Σεπτεμβρίου) και ξεκίνησε η έρευνα...
Διάλογος με Τσίπρα και (αναπάντητες) ερωτήσεις Παπαδημούλη
Στις 14 Οκτωβρίου 2011 ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησής του στη Βουλή, ρώτησε τον Ευ. Βενιζέλο: "Υπάρχει ή δεν υπάρχει αυτό το περιβόητο cd-rom με τους μεγαλοκαταθέτες Έλληνες στις τράπεζες της Ελβετίας; Κι αν υπάρχουν, γιατί δεν τα βγάζετε στη δημοσιότητα, να ξέρουν οι Έλληνες, που σφίγγουν το ζωνάρι, πού είναι τα λεφτά που υπάρχουν; Και γιατί δεν τα παίρνετε; Γιατί δεν θέλετε να τα πάρετε".
"Υπάρχει η λίστα; Προφανώς υπάρχει", απάντησε ο Ευ. Βενιζέλος και μετά πέταξε την μπάλα άουτ: "Έχω κάνει πολλές δημόσιες ανακοινώσεις, ότι 15.000 πρόσωπα, φυσικά και νομικά, συγκεντρώνουν οφειλές 37 δισεκατομμυρίων από τα 42 δισεκατομμύρια συνολικά των ανεξόφλητων υποχρεώσεων των πολιτών προς τις δημόσιες οικονομικές υπηρεσίες, ενώ υπάρχουν 850.000 Έλληνες οι οποίοι οφείλουν από λίγα ευρώ μέχρι 150.000 ευρώ".
"Να δώσετε στη δημοσιότητα τα ονόματά τους και τις διευθύνσεις τους, όπως και τα ονόματα και τις διευθύνσεις που υπάρχουν στο cd -που δεν μου διαψεύσατε ότι έχετε- των μεγαλοκαταθετών στην Ελβετία", επέμεινε ο Αλ. Τσίπρας. Όμως ο Ε. Βενιζέλος ζήτησε "υπομονή. Θα συναφθεί σε λίγες μέρες -θέλω να ελπίζω- η συμφωνία με την Ελβετία. Αρκεί να είναι έτοιμη η Βουλή να αποδεχθεί μία συμφωνία παρόμοια με αυτήν που υπέγραψε η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο". Και βέβαια ούτε η συμφωνία με την Ελβετία υπάρχει, ούτε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ αποκάλυψε ότι έχει στο γραφείο του τη λίστα Λαγκάρντ.
Είχε άλλες ευκαιρίες ο Ευ. Βενιζέλος να πει την αλήθεια στη Βουλή; Τουλάχιστον 3. Ο Δημήτρης Παπαδημούλης είχε καταθέσει ερωτήσεις:
- Στις 15 Νοεμβρίου 2011 κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση για την "φορολόγηση ελληνικών καταθέσεων στην Ελβετία και λίστα μεγαλο-οφειλετών του Δημοσίου". Αλλά η ερώτηση δεν απαντήθηκε ποτέ (έπρεπε να συζητηθεί στις 21 Νοεμβρίου) "λόγω κωλύματος του υπουργού"...
- Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ επανήλθε με γραπτή ερώτηση στις 21 Νοεμβρίου 2011 για τη φοροδιαφυγή και την τριμηνιαία έκθεση της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα με επικεφαλής τον Χορστ Ράιχενμπαχ. Ο Ευ. Βενιζέλος απάντησε στις 30 Δεκεμβρίου, χωρίς να αναφερθεί στη λίστα Λαγκάρντ.
- Στις 19 Δεκεμβρίου 2011 ο Δ. Παπαδημούλης κατέθεσε νέα γραπτή ερώτηση, στην οποία πρότεινε η Ελλάδα να ακολουθήσει το μοντέλο της συμφωνίας ΗΠΑ - Ελβετίας για την τράπεζα UBS, καθώς αυτό περιλαμβάνει και ονόματα καταθετών στις ελβετικές τράπεζες και χρηματικά ποσά. Ο κ. Βενιζέλος δεν απάντησε καν!
Ταυτόχρονα, ο Βενιζέλος είναι αποφασισμένος να θέσει εαυτόν εκτός ψηφοφορίας για τη σύσταση προανακριτική επιτροπής. Έτσι, λοιπόν, την Πέμπτη η Βουλή καλείται να διαλέξει ανάμεσα σε τρεις προτάσεις.
ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ: Ποινικές ευθύνες σε Παπακωνσταντίνου, Βενιζέλο
Για τον ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ οι ποινικές ευθύνες πρέπει να αναζητηθούν και στους δύο πρ. υπουργούς Οικονομικών που χειρίστηκαν τη λίστα Λαγκάρντ, ενώ υπάρχουν πολιτικές ευθύνες για τον πρώην πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου και τον Αντώνη Σαμαρά που συνεχίζει την πολιτική συγκάλυψης του σκανδάλου. Έτσι ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ προτείνει την παραπομπή των:
- Γ. Παπακωνσταντίνου για: α) Υπεξαγωγή εγγράφου από υπάλληλο (άρθρο 242 παρ. 2 και 3 Π.Κ. σε συνδυασμό με άρθρα 94 και 98 Π.Κ.), β) Απιστία στην υπηρεσία (άρθρο 256 περ. γ’ υποπερ. β’ Π.Κ.), γ) Παράβαση Καθήκοντος (άρθρο 259 Π.Κ.), δ) Πλαστογραφία (άρθρο 216 Π.Κ.).
- Ευ. Βενιζέλου για: α) Υπεξαγωγή εγγράφου από υπάλληλο (άρθρο 242 παρ. 2 και 3 Π.Κ., σε συνδ. με άρθρα 94 και 98 Π.Κ.), β) Απιστία στην υπηρεσία (άρθρο 256 περ. γ’ υποπερ. β’ Π.Κ.), γ) Παράβαση Καθήκοντος (άρθρο 259 Π.Κ.).
Η κυβερνητική πρόταση
Η Ν.Δ., το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜ.ΑΡ. θεωρούν ότι μπορεί να ευθύνεται μόνο ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου. Γι’ αυτό τον κατηγορούν για ένα κακούργημα (εφόσον η ζημία είναι πάνω από 150.000 ευρώ) και ένα πλημμέλημα, γεγονός που μπορεί να σημαίνει ποινή με αναστολή, ακόμη και αν υπάρξει καταδικαστική απόφαση... Τα αδικήματα που ζητούν να ερευνηθούν είναι της νόθευσης εγγράφου και της παράβασης καθήκοντος, με ταυτόχρονη βλάβη σε βάρος του Δημοσίου.
Η πρόταση ΑΝ.ΕΛ. - Χ.Α.
Από την πλευρά τους οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, η Χρυσή Αυγή και ο Νίκος Νικολόπουλος συνυπέγραψαν κοινή πρόταση με την οποία προτείνουν των παραπομπή των:
- Γ. Παπακωνσταντίνου για:
- Ευ. Βενιζέλου για:
- Γ. Παπανδρέου
- Λ. Παπαδήμου
Μένει μόνο να δούμε αν τελικά θα αποφασίσει η ολομέλεια.
Συνεχίζεται το μυστήριο του "πορτοκαλί φακέλου"
Τι κρύβει τελικά ο "πορτοκαλί φάκελος" στο Παρίσι; Με τα νέα στικ που προέκυψαν έπειτα από την αποκάλυψη της ημερομηνίας που δημιουργήθηκε το στικ Βαξεβάνη, ένα σωρό ερωτήματα μένουν αναπάντητα, πλέον καισ ε σχέση με το ρόλο την ελληνικής Πρεσβείας στη Γαλλία και συγκεκριμένα του τέως πρέσβη, Ηλία Κλη.
Οι Γάλλοι κρατούν "πορτοκαλί φάκελο" με τα στοιχεία της παράδοσης της λίστας Λαγκάρντ. Θα ζητηθεί να σταλούν στοιχεία στην ελληνική Δικαιοσύνη; Θα ερευνηθεί αν υπήρξε εντολή για την παραλαβή του CD, ακόμη και σύμφωνα με την ελληνική εκδοχή, στις 29 Σεπτεμβρίου 2010; Παρ' ότι ήταν απόρρητη και η δεύτερη αποστολή, στη "Διαύγεια", τελικώς, αναρτήθηκε το έγγραφο της εντολής. Υποστηρίζεται ότι τις επαφές με τη γαλλική πλευρά για την παραλαβή της λίστας το 2010 τις είχε αναλάβει η ΕΥΠ. Έτσι εξηγείται και η σύγχυση σχετικά με τον αρχικό παραλήπτη της λίστας, καθώς και η όψιμη "διάψευση" του κ. Κλη. Αλήθεια, θα είχε ενδιαφέρον να μάθουμε ποιος ήταν ο ρόλος του ελληνικού προξενείου στο Παρίσι...
Αύριο καταθέτει ο Διώτης
Με την κατάθεση του Γιάννη Διώτη, η οποία αναμένεται αύριο με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, η εισαγγελική έρευνα για τη δαιδαλώδη όσο και μυστηριώδη διαδρομή της διαβόητης λίστας Λαγκάρντ εισέρχεται πλέον στο τελικό της στάδιο.
Η έρευνα για την υπόθεση Λαγκάρντ, ωστόσο, κλείνει με "κενά" καθώς ένας δυνάμει ουσιαστικός μάρτυρας, ο δημοσιογράφος Κώστας Βαξεβάνης, που πρώτος αποκάλυψε το περιεχόμενο της λίστας και στη συνέχεια δημοσίευσε στο περιοδικό του τα αποτελέσματα των ερευνών που διευρύνουν το πεδίο των εισαγγελικών αναζητήσεων, μέχρι σήμερα δεν έχει κληθεί να καταθέσει.
Οι πληροφορίες είναι από ρεπορτάζ της Αυγής
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, Σταύρος Κοντονής, μιλάει στην “Αυγή” της Κυριακής.
Η λίστα Λαγκάρντ αποτελεί έγγραφο το οποίο έπρεπε να είχε αξιοποιηθεί ως αφετηρία έρευνας από τις αρχές προκειμένου να κτυπηθεί η φοροδιαφυγή όπως έπραξαν άλλες ευρωπαϊκές χώρες δηλώνει στην “Αυγή” της Κυριακής ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ Σταύρος Κοντονής, ο οποίος συμμετέχει στην επιτροπή διαφάνειας της Βουλής.
Ο βουλευτής Ζακύνθου αναφέρεται ακόμη στις ευθύνες που καταλογίζονται στον Γιώργο Παπακωνστνατίνου και τον Ευάγγελο Βενιζέλο αλλά και στις αντιφάσεις των καταθέσεων των εμπλεκόμενων προσώπων στη Βουλή.
* Υπάρχουν διαφορές ως προς τις ευθύνες των υπουργών και ποιες μεταξύ της δικογραφίας που διαβιβάστηκε στη Βουλή από τους οικονομικούς εισαγγελείς στη Βουλή τον Νοέμβριο και της συμπληρωματικής για την αλλοίωση της λίστας τον Δεκέμβριο; Σε ποια πολιτικά πρόσωπα καταλογίζουν ευθύνες ή φωτογραφίζουν οι οικονομικοί εισαγγελείς;
- Η αρχική δικογραφία αφορούσε τις ευθύνες πολιτικών προσώπων ως προς τη διαχείριση της λίστας, ενώ η δεύτερη αφορούσε την αλλοίωση εγγράφου (την αφαίρεση των τριών ονομάτων). Οι εισαγγελείς, κατά τη διαβίβαση δικογραφιών, δεν κατονόμαζαν, πολύ περισσότερο δεν φωτογράφιζαν συγκεκριμένα πρόσωπα, αναφέρονταν, όμως, με σαφήνεια στις υπάρχουσες ποινικές ευθύνες κυβερνητικών στελεχών.
Θέλω να τονίσω ότι αυτό που λέγεται διαχείριση της λίστας δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια σειρά παρανόμων πράξεων εκ μέρους αυτών που την κατείχαν επί μήνες, χωρίς να πράξουν το παραμικρό στην κατεύθυνση της εισπράξεως φόρων, όπως έγινε σε άλλες χώρες της Ε.Ε. Συγκεκριμένα, ο κ. Παπακωνσταντίνου, ενώ παρέλαβε το πρωτότυπο CD με τα ονόματα των καταθετών με διαβιβαστικό έγγραφο του γαλλικού κράτους όχι μόνο δεν το πρωτοκόλλησε, αλλά μέχρι σήμερα ισχυρίζεται ότι το CD χάθηκε, αφού το είχε παραδώσει στο γραφείο του, αρνούμενος να κατονομάσει σε ποιον το παρέδωσε. Ενδιαμέσως, είχε φροντίσει να παραδώσει 20 ονόματα, κατά τον ίδιο, στον κ. Καπελέρη, ειδικό γραμματέα του ΣΔΟΕ, για να εντοπίσει, σύμφωνα με την κατάθεση του τελευταίου, το ΑΦΜ, την ΔΟΥ, το επάγγελμα του κάθε καταθέτη και μετά ταύτα τίποτα. Από την άλλη μεριά, ο κ. Βενιζέλος παρέλαβε από τον Διώτη ένα ηλεκτρονικό αρχείο, ένα στικάκι όπως έχει επικρατήσει να λέγεται, χωρίς να το πρωτοκολλήσει, αποκρύπτοντας κατά τον κοινοβουλευτικό έλεγχο την ύπαρξή του, χωρίς να ελέγξει την πορεία του ελέγχου εκ μέρους των υπηρεσιακών παραγόντων που, όπως έχει δηλώσει, πίστευε ότι συνεχιζόταν η έρευνα και το χειρότερο χωρίς να το παραδώσει στον αντικαταστάτη του κ. Σαχινίδη. Παρά το ότι τα παραπάνω έχουν αποδεδειγμένα συντελεστεί, οι δύο πρώην υπουργοί του ΠΑΣΟΚ εμφανίζονται ως θύματα πολιτικής σκευωρίας, ο δεύτερος μάλιστα με τη γνωστή προπέτεια που τον διακρίνει.
* Ποια είναι τα επιβαρυντικά στοιχεία σε βάρος Παπακωνστατίνου και Βενιζέλου καθώς και οι αντιφάσεις στις οποίες κατά τις καταθέσεις τους στην Επιτροπή Διαφάνειας της Βουλής και τους κατά καιρούς ισχυρισμούς τους για την υπόθεση;
Αν κάτι χαρακτηρίζει κατά κόρον τις καταθέσεις των εμπλεκομένων προσώπων στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, είναι οι αντιφάσεις και οι εκ διαμέτρου διαφορετικές εκδοχές που εμφανίζουν.
Το πρώτο που θυμάμαι και το θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι ενώ ο Βενιζέλος εγγράφως δηλώνει, ότι η λίστα είχε περιέλθει στην κυριότητα του ελληνικού κράτους από την άνοιξη του 2010, ο κ. Παπακωνσταντίνου κατέθεσε ότι την παρέλαβε τον Οκτώβριο. Ακολούθως, ενώ ο Καπελέρης ανέφερε ότι ο Παπακωνσταντίνου του έδωσε εντολή να σχηματίσει το προφίλ δέκα καταθετών, ο Παπακωνσταντίνου κατέθεσε ότι του έδωσε τα ονόματα είκοσι καταθετών προς έλεγχο, πράγμα που ο Καπελέρης αρνείται. Αλλά και εκεί που συμπίπτουν οι πρωταγωνιστές της λίστας, η σύμπτωσή τους είναι αποκαλυπτική των προθέσεών τους. Σας αναφέρω ότι και οι τρεις, Παπακωνσταντίνου, Διώτης, Βενιζέλος, είχαν γνωμοδοτήσει εις εαυτούς και αλλήλους ότι η λίστα Λαγκάρντ ήταν απαράδεκτο αποδεικτικό μέσο, άποψη που κατά τον Διώτη ακύρωνε περαιτέρω ενέργειες και έτσι η λίστα Λαγκάρντ, που με δικό μας αίτημα την πήραμε από τους Γάλλους, περιεφέρετο επί δυόμισι χρόνια από τον Παπακωνσταντίνου στον Διώτη και από αυτόν στον Βενιζέλο, χωρίς να εισπραχθεί ούτε ένα ευρώ.
Το μόνο που απ’ ό,τι φαίνεται συνέβαινε και αυτό το πληροφορούμαστε τις τελευταίες ημέρες, ήταν ότι είχε αντιγραφεί το αρχικό CD πάμπολλες φορές, γεγονός που αποδεικνύει ότι οι άμεσα εμπλεκόμενοι δεν λένε την αλήθεια. Ιδιαίτερα αντιφατικές είναι οι αναφορές του κ. Διώτη σχετικά με το αν είχε πάρει εντολή ελέγχου ή όχι, όπως επίσης απολύτως αντιφατικές είναι οι αναφορές που γίνονται από τον Παπακωνσταντίνου και τον Καπελέρη σχετικά με τη σύσκεψη για τη σύσταση επιτροπής αξιοποίησης της λίστας Λαγκάρντ.
* Ποια είναι τα αδικήματα για τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ ζητά την παραπομπή Παπακωνσταντίνου και Βενιζέλου; Υπάρχει θέμα παραγραφής των αδικημάτων αυτών;
Όσον αφορά τον κ. Παπακωνσταντίνου, έχουμε εντοπίσει ενδείξεις ενοχής για τα αδικήματα της υπεξαγωγής εγγράφου από υπάλληλο, της απιστίας στην υπηρεσία, της παράβασης καθήκοντος και της πλαστογραφίας. Όσον αφορά τον κ. Βενιζέλο, τα αδικήματα που έχουμε εντοπίσει είναι της υπεξαγωγής εγγράφου από υπάλληλο, της απιστίας στην υπηρεσία και της παράβασης καθήκοντος.
Ζήτημα λήξης της αποσβεστικής προθεσμίας μετά τον Μάιο 2012 δεν τίθεται, καθώς η σύνοδος της Βουλής κατά το άρθρο 64 παρ. 2 του Συντάγματος πρέπει να μην είναι συντομότερη από πέντε μήνες και επιπρόσθετα πρέπει η επόμενη βουλευτική περίοδος από την περίοδο τέλεσης του αδικήματος να περιλαμβάνει τουλάχιστον δυο συνόδους κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος. Για να γίνει κατανοητό αυτό που σας λέω, ότι δηλαδή η βουλευτική περίοδος μετά τις εκλογές της 6ης Μαΐου δεν απαρτίστηκε από τουλάχιστον δύο βουλευτικές που η κάθε μια από αυτές να διήρκησε πέντε μήνες, μια και η βουλευτική περίοδος των εκλογών της 6ης Μαΐου διήρκησε μόνο μια μέρα. Κατά αυτόν τον τρόπο, στην αποσβεστική προθεσμία του άρθρου 86 του Συντάγματος δεν υπολογίζεται η βουλευτική περίοδος μετά τις εκλογές της 6ης Μαΐου και η προθεσμία αρχίζει να μετρά από την πρώτη σύνοδο της τρέχουσας βουλευτικής περιόδου, δηλαδή της βουλευτικής περιόδου των εκλογών της 17ης Ιουνίου.
*Υποστηρίζεται από ορισμένους ότι η λίστα Λαγκάρντ δεν συνιστά κατ' ουσίαν έγγραφο επειδή είναι προϊόν υποκλοπής. Ποια είναι η άποψη του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ για το θέμα αυτό;
Η λίστα Λαγκάρντ, αντίθετα προς όσα υποστηρίζουν τα εμπλεκόμενα πρόσωπα, περιείχετο αρχικά σε CD και κατόπιν σε στικάκι, τα οποία αποτελούν έγγραφα κατά την έννοια του νόμου. Κατά αυτόν τον τρόπο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως αφετηρία έρευνας για το ΣΔΟΕ και τις αρμόδιες διωκτικές αρχές. Υπάρχει το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, οι οποίες διενήργησαν την σχετική έρευνα και κατάφεραν να αποκομίσουν από αυτήν σημαντικά φορολογικά έσοδα δισεκατομμυρίων ευρώ. Τελικά, το αυτονόητο της δυνατότητας της αξιοποίησης της λίστας σήμερα, το δέχονται ακόμη και αυτοί οι εμπλεκόμενοι, πλην όμως μεταθέτει ο ένας στον άλλον το γεγονός της μη αξιοποίησης της λίστας μέχρι σήμερα.
* Πού στηρίζετε την άποψη ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να συγκαλύψει τις ευθύνες για την λίστα Λαγκάρντ; Ποια ήταν η στάση των βουλευτών των τριών κομμάτων της κυβερνητικής πλειοψηφίας κατά την εξέταση της υπόθεσης στην Επιτροπή Διαφάνειας της Βουλής;
Κατ’ αρχήν, τα κυβερνητικά κόμματα απέδωσαν ποινικές ευθύνες στον κ. Παπακωνσταντίνου μόνο για το ζήτημα της αλλοίωσης εγγράφου και όχι για το καίριο ζήτημα της υπεξαγωγής εγγράφου και εν γένει για τα αδικήματα κατά τη διαχείριση της λίστας. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό ότι ενώ ήλθε η πρώτη δικογραφία στη Βουλή στις αρχές Δεκεμβρίου, η οποία αφορούσε τις ευθύνες πολιτικών προσώπων ως προς τη διαχείριση της λίστας, στον ΣΥΡΙΖΑ επετράπη να λάβει αντίγραφα της δικογραφίας μόλις στις 3.1.2013. Αντιθέτως, όταν ήρθε η συμπληρωματική δικογραφία για το θέμα της αλλοίωσης εγγράφου, μετά τα Χριστούγεννα, αμέσως ξεκίνησαν οι διαδικασίες που κατέληξαν στις προτάσεις για την προανακριτική. Δηλαδή, για την αρχική δικογραφία υπήρξε άκρα του τάφου σιωπή, ενώ για τη συμπληρωματική τα κόμματα της συγκυβέρνησης ενήργησαν αμέσως.
Όσον αφορά τη στάση των τριών κομμάτων στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, οι κυβερνητικοί βουλευτές -με την εξαίρεση του κ. Μ. Κεφαλογιάννη- προσπάθησαν να καλύψουν τα υπεύθυνα πολιτικά πρόσωπα και τις πράξεις τους, είτε μέσα από την διαδικασία που ακολουθήθηκε, είτε μέσα από τις ερωτήσεις που υπέβαλαν. Χαρακτηριστική υπήρξε η άρνηση των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ, της ΔΗΜ.ΑΡ. και της Χρυσής Αυγής να έρθει να καταθέσει στην Επιτροπή ο κ. Παπανδρέου, ενώ ήταν βέβαιο ότι από την εξέτασή του θα μπορούσαν να προκύψουν πολύτιμα στοιχεία για την ύπαρξη σοβαρών ενδείξεων κατά πολιτικών προσώπων και φυσικά και του ιδίου.
Δεν στοχοποιούμε τον Ευάγγελο Βενιζέλο ως πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, τον ελέγχουμε ως υπουργό Οικονομικών για τη διαχείριση του ζητήματος της λίστας Λαγκάρντ, τονίζει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ Θοδωρής Δρίτσας μιλώντας στην “Αυγή” της Κυριακής. Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις για ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες Παπακωνσταντίνου και Βενιζέλου, υποστηρίζει ο βουλευτής Πειραιά, ενώ αναφέρεται και στις πολιτικές ευθύνες του Γ. Παπανδρέου και του Λ. Παπαδήμου για τη μη αξιοποίηση της λίστας.
* Το ΠΑΣΟΚ αλλά και η κυβέρνηση πλέον υποστηρίζουν ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ στοχοποιεί τον Ευάγγελο Βενιζέλο έχοντας πραγματικό στόχο να πλήξει τη σταθερότητα της κυβέρνησης. Ορισμένοι μάλιστα αφήνουν να εννοηθεί ότι πρόκειται για νέο '89. Ποια είναι η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ στην άποψη αυτή της κυβέρνησης και του ΠΑΣΟΚ;
Η πρότασή μας για σύσταση Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης για τη διερεύνηση ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών αφορά κατ' αρχήν τους δύο αρμόδιους και υπεύθυνους υπουργούς Οικονομικών που χειρίστηκαν ή απέφυγαν να χειριστούν τη λίστα Λαγκάρντ επί δυόμισι περίπου χρόνια και στηρίζεται σε ισχυρές ενδείξεις ενδεχόμενης ενοχής, όπως απαιτεί το ισχύον συνταγματικό και νομικό πλαίσιο. Στοιχειοθετείται δε κατά τη γνώμη μου με ψύχραιμη, σχολαστική και αντικειμενικά τεκμηριωμένη αξιολόγηση των στοιχείων, χωρίς καμιά αποσιώπηση, υπερβολή ή σκοπιμότητα.
Δεν «στοχοποιούμε» τον Ευάγγελο Βενιζέλο ως πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ. Τον ελέγχουμε ως υπουργό Οικονομικών, για τον τρόπο με τον οποίο άσκησε τα καθήκοντά του.
Η σταθερότητα της κυβέρνησης κλονίζεται από την τεράστια απόσταση της πολιτικής της από τις ανάγκες και την αξιοπρέπεια της ελληνικής κοινωνίας. Το πολιτικό σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ επιδιώκει τη συγκρότηση της εναλλακτικής - βιώσιμης πολιτικής λύσης. Αν αυτό το καταφέρουμε, τότε, ναι, θα πλήξουμε καίρια και δημιουργικά την -κλυδωνιζόμενη έτσι κι αλλιώς- σταθερότητα της κυβέρνησης Σαμαρά.
Όσο για το «νέο '89», πράγματι έχουμε φαινόμενα αναβίωσής του -ως καρικατούρας αυτή τη φορά- από το ΠΑΣΟΚ, που έχει και την «τεχνογνωσία» του γενικευμένου πολιτικού αντιπερισπασμού. Σήμερα το νέο '89 το αναβιώνουν μαζί με το ΠΑΣΟΚ, ο Αντώνης Σαμαράς και η Ν.Δ., τα ισχυρά μιντιακά συγκροτήματα, αλλά δυστυχώς και η ΔΗΜ.ΑΡ. Καπρίτσια της Ιστορίας!..
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ δεν είναι και δεν θα μετατραπεί σε σκανδαλοθηρικό μηχανισμό. Δεν θα αποπροσανατολιστούμε και δεν θα συνεργήσουμε στον αποπροσανατολισμό της κοινωνίας από τον βασικό στόχο, το εναλλακτικό σχέδιο κοινωνικής και πολιτικής δημοκρατικής ανασύνταξης.
* Εκτός από την πρόταση παραπομπής για τις ποινικές ευθύνες Παπακωνσταντίνου - Βενιζέλου υπάρχουν και πολιτικές ευθύνες για τη μη αξιοποίηση της λίστας Λαγκάρντ και σε ποιους άλλους πολιτικούς παράγοντες;
Οι πολιτικές ευθύνες για τη μη αξιοποίηση της λίστας Λαγκάρντ είναι προφανείς. Βαρύνουν κυρίως τα πρόσωπα που ηγήθηκαν ή πρωταγωνίστησαν στις κυβερνήσεις Γ. Παπανδρέου και Λ. Παπαδήμου. Μέρα με τη μέρα, όμως, φαίνεται ότι βαρύνουν και την ηγεσία της σημερινής κυβέρνησης και ίσως φανεί ότι θα πρέπει να ερευνήσουμε ακόμα πιο πίσω.
Εδώ είναι αναγκαία δύο σχόλια. Το ένα είναι ότι δεν έχουμε μόνο προσωπικούς χειρισμούς και επιλογές, έχουμε ένα ταξικά δομημένο σύστημα μεροληπτικής κατανομής των δημοσίων βαρών που πρέπει ριζικά να ανατραπεί. Το δεύτερο είναι ότι η πολιτική ευθύνη όταν βεβαιώνεται και η ανάληψή της δεν μπορεί να είναι ρητορική. Πρέπει να συνεπιφέρει συνέπειες πολιτικής απαξίωσης αυτών που την έχουν.
* Μένει ανοικτό το ενδεχόμενο διερεύνησης πιθανών ποινικών ευθυνών και σε άλλα πολιτικά πρόσωπα κατά τη διαδικασία της προκαταρκτικής επιτροπής; Πώς κρίνετε την τρίτη πρόταση (Ανεξαρτήτων Ελλήνων και βουλευτών της Χρυσής Αυγής);
Η πρότασή μας το επισημαίνει αυτό και ρητά το θέτει ως ανοικτό ενδεχόμενο και μάλιστα ως ισχυρά πιθανό. Στο κείμενό μας δεσμευόμαστε γι' αυτό. Όμως, απαιτείται τεκμηρίωση αν θέλουμε να είμαστε συνεπείς με όσα λέμε, και τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα στοιχεία δεν επαρκούσαν. Οι Ανεξάρτητοι Έλληνες και η Χρυσή Αυγή αγνόησαν αυτή την προϋπόθεση για λόγους καιροσκοπικής σκοπιμότητας.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ δεν έχει δικαίωμα να παίξει τέτοια παιγνίδια σκοπιμότητας. Η Αριστερά έχει αξίες ιστορικής πολιτικής συγκρότησης. Είναι και αυτή μια απ' τις πολλές και τεράστιας σημασίας διαφορές από πολιτικές δυνάμεις που στη συγκυρία εναντιώνονται και αυτές -όπως και εμείς- στα Μνημόνια. Μην μπερδευόμαστε...
* Το θέμα της απόδοσης ευθυνών για τη μη αξιοποίηση της λίστας Λαγκάρντ για τη καταπολέμηση της φοροδιαφυγής καταδεικνύει μόνο το βαθύ πρόβλημα αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος (αλαζονεία, διαπλοκή, διαφθορά κ.λπ.) ή σχετίζεται και με την κρίση και την πρόσδεση της χώρας στις σκληρές μνημονιακές πολιτικές; Σχετίζονται και πώς αυτά τα δύο διαφορετικά εκ πρώτης όψεως ζητήματα;
Κάποια στοιχεία απάντησης σε αυτό το ερώτημα θεωρώ πως έχω ήδη συμπεριλάβει στις προηγούμενες απαντήσεις μου. Ναι, αυτά τα δυο ζητήματα -διαφορετικά εκ πρώτης όψεως, όπως εύστοχα το λέτε- στην πραγματικότητα σχετίζονται τουλάχιστον σε δύο πεδία.
Το ένα είναι η αναξιοπιστία του πολιτικού συστήματος ως αιτία -προφανώς όχι μόνη- της κρίσης. Το άλλο είναι η κρίση και οι μνημονιακές πολιτικές ως διαδικασία ολικής επαναφοράς της κυριαρχίας του ίδιου συστήματος με ακόμα πιο ακραίο ταξικό χαρακτήρα. Αυτή είναι η βαθύτερη αιτία της μη αξιοποίησης της λίστας Λαγκάρντ και την περιγράφουμε, νομίζω με μεγάλη επάρκεια, στο κείμενο της πρότασής μας.
* Ως προς τον τρόπο ψηφοφορίας υπάρχουν προβλήματα;
Στον τρόπο που θα γίνει η ψηφοφορία δεν επιτρέπονται τεχνάσματα. Το προεδρείο της Βουλής και η κυβέρνηση οφείλουν να εξασφαλίσουν τη δυνατότητα και για τους 300 βουλευτές να εκφράσουν ανόθευτα τη βούλησή τους για κάθε ελεγχόμενο νομικό πρόσωπο και για κάθε προς διερεύνηση αδίκημα. Αν αυτό δεν εξασφαλιστεί, τότε ακόμα περισσότερο θα πληγεί η σταθερότητα της κυβέρνησης γιατί ακόμα περισσότερο η ίδια -με δική της ευθύνη- θα βρεθεί αντιμέτωπη με το λαϊκό αίσθημα.
Των Κατερίνας Κατή – Αλίκης Μάτση
Επτά σοβαρά ερωτήματα προκύπτουν από τις δηλώσεις τόσο του τέως και του νυν αρχηγού του ΠΑΣΟΚ σχετικά με το αν συναντήθηκαν μεταξύ τέλους Ιουλίου και αρχών Αυγούστου του 2011, ενώ κενά αφήνουν και οι δηλώσεις του πρώην επικεφαλής του ΣΔΟΕ
Είναι σύμπτωση ή συμπαιγνία; Στις 8 Ιουλίου του 2011, όπως προκύπτει από δημοσιεύματα της εποχής, Βενιζέλος και Διώτης συναντήθηκαν στη Βουλή υπό το βλέμμα του τότε πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου, σε σύσκεψη με το -ειρωνικό όπως καταλήγει- αντικείμενο της επιτάχυνσης των μέτρων καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.
Ολως τυχαίως την ίδια αυτή ημερομηνία, όπως αποδεικνύεται εκ των υστέρων, είχε μεταγραφεί το USB της λίστας Λαγκάρντ που φέρεται ότι εκείνο το διάστημα ήταν στα χέρια του κ. Διώτη. Μόνο που τόσο ο τέως όσο και ο νυν αρχηγός του ΠΑΣΟΚ έχουν επανειλημμένως διαβεβαιώσει ότι πρωτοσυναντήθηκαν κάπου μεταξύ τέλους Ιουλίου και αρχών Αυγούστου του 2011. Οι διαβεβαιώσεις αυτές δόθηκαν σε ένα κατ΄εξοχήν θεσμικό όργανο, την επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
Ο πρώην επικεφαλής του ΣΔΟΕ μάλιστα και στο υπόμνημα του προς τον οικονομικό εισαγγελέα Γρ. Πεπόνη (όπου εξετάστηκε ως ύποπτος) έχει υποστηρίξει : «Σε κάθε περίπτωση αποφάσισα να ενημερώσω σχετικά (σ.σ. για το επίμαχο στικάκι) τον νέο υπουργό Οικονομικών Ευάγγ. Βενιζέλο ήδη κατά την πρώτη συνάντησή μου μαζί του, ώστε να λάβω από αυτόν εντολές περί των πρακτέων. Λόγω του εξαιρετικά βεβαρημένου προγράμματός του κατόρθωσα να τον συναντήσω στη Βουλή περί τα τέλη Ιουλίου ή αρχές Αυγούστου του 2011».
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής είχε δηλώσει για την επίμαχη συνάντηση ότι έγινε «τον Αύγουστο του 2011». Κι ακόμη ότι είχε μείνει με την εντύπωση ότι «ο κ. Διώτης είχε κρατήσει αντίγραφο» του USB με τη λίστα.
Τα δεδομένα που υπάρχουν λοιπόν είναι: Βάσει των δημοσιευμάτων που δεν έχουν διαψευστεί, αποδεικνύεται ότι συνάντηση των δύο ανδρών είχε γίνει πολύ νωρίτερα του Αυγούστου. Η δε «σατανική σύμπτωση» είναι ότι η πρώτη συνάντησή τους συμπίπτει με την ημερομηνία αντιγραφής του USB, που έπρεπε, αν ήταν το πρωτότυπο, να έφερε ημερομηνία περί τα τέλη Οκτωβρίου του 2010 -σύμφωνα τουλάχιστον με τον εμπλεκόμενο πρώην υπουργό Γ. Παπακωνσταντίνου.
Προκύπτουν εξ αυτών κολοσσιαία ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις :
* Είναι τόσο κοντή η μνήμη και του κ. Βενιζέλου και του κ. Διώτη; Και είναι εντελώς τυχαίο ότι και οι δύο θυμούνται να συναντήθηκαν πρώτη φορά περί τα τέλη Ιουλίου ή αρχές Αυγούστου του 2011;
* Ο τότε πρωθυπουργός Γ. Α. Παπανδρέου θυμάται αν σε εκείνη την ημέρα των αλλεπάλληλων συσκέψεων παρέστη πράγματι και ο κ. Διώτης;
* Οι άλλοι παρόντες στις συσκέψεις -γιατί εκείνη την ημέρα πέρασαν πολλοί από το πρωθυπουργικό γραφείο στη Βουλή- θα μπορούσαν να διαφωτίσουν για τα τεχθέντα; Διότι διαβάζουμε ότι πέρασαν από το γραφείο Παπανδρέου ο τότε υπουργός Εξωτερικών Στ. Λαμπρινίδης, ο τότε γ.γ. του ΥΠΕΞ Ι. Ζέππος, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας οι κυρίες Αννα Διαμαντοπούλου, Φώφη Γεννηματά και Εύη Χριστοφιλοπούλου, ο σύμβουλος του κ. Παπανδρέου Γιάννης Πανάρετος, αλλά και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Χρ. Πρωτόπαπας.
* Στη συνάντηση της 8ης Ιουλίου του 2011 ο κ. Διώτης είχε μαζί του το επίμαχο στικάκι; Κι αν όχι, γιατί;
* Μήπως τελικά ο κ. Διώτης προέβη σε αντιγραφή της αντιγραφής εν όψει αυτής της συνάντησης προκειμένου να ενεχειρίσει στον αρμόδιο υπουργό Ευάγγ. Βενιζέλο τη λίστα με τους φοροφυγάδες, αλλά από λάθος του έδωσε το στικάκι της 8ης Ιουλίου και κράτησε το πρωτότυπο;
* Μήπως έχουν δίκιο κάποιοι εκ των εμπειρογνωμόνων που διατείνονται ότι όταν ανοίγεις ένα USB είναι δυνατόν να αλλάξει, κατά λάθος, η αρχική ημερομηνία και να εγγραφεί τελικώς η ημερομηνία ανάγνωσής του περιεχομένου;
* Αν όπως ευλόγως μπορεί να υποθέσει κανείς, ο τότε πρωθυπουργός και οι παρόντες στη συνάντηση είχαν τη δυνατότητα να δουν στις 8 Ιουλίου το περιεχόμενο με τη λίστα των φοροφυγάδων και με δεδομένο το αντικείμενο της σύσκεψης κανείς δε σκέφτηκε να την εκμεταλλευτεί από τότε; Διότι ο κ. Βενιζέλος δήλωσε στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής ότι «επικοινώνησε με τον κ. Παπακωνσταντίνου και ο τελευταίος του είπε «ότι τα ονόματα που ανέγνωσε και έστειλε στο ΣΔΟΕ υπερκαλύπτουν το ποσό του 1,5 δισ.».
Αναδημοσίευση από την Εφημερίδα των Συντακτών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε, για το σχόλιό σας!
Για οποιοδήποτε θέμα, επικοινωνήστε
με το mail του OPENwind NETwork
(openwind13@gmail.com)