Εκτός από τις ευθύνες του κ.Βενιζέλου, υπάρχει και μια διαχρονική πολιτική διαπλοκή των ναυπηγείων
Τα «Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ» (ΕΝΑΕ) ιδρύθηκαν στον όρμο του Σκαραμαγκά το 1958 από τον εφοπλιστή Σταύρο Νιάρχο. Ως έδρα των ΕΝΑΕ επελέγη παλαιότερο ναυπηγείο του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ), το οποίο είχε ιδρυθεί το 1935, αλλά είχε διακόψει τις εργασίες του λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ είχε υποστεί και βομβαρδισμό από την ναζιστική Γερμανία το 1944.
Τα ΕΝΑΕ εκτείνονται σε χώρο 832.000 τ.μ., με 65.000 τ.μ. από αυτά να είναι στεγασμένα. Διαθέτουν δύο μόνιμες δεξαμενές 500 και 250 χιλιάδων τόνων (η δεξαμενή των 500 χιλιάδων τόνων είναι η μεγαλύτερη αυτού του είδους στη Μεσόγειο) καθώς και τρεις μικρότερες πλωτές δεξαμενές (72 χιλιάδες, 60 χιλιάδες και 36 χιλιάδες τόνοι). Επίσης, κεκλιμένη ναυπηγική κλίνη για την καθέλκυση πλοίων ή τμημάτων αυτών. Από την ίδρυση των ΕΝΑΕ, περισσότερα από 9.000 πλοία έχουν περάσει από τις εγκαταστάσεις τους.
Τι κάνουν στη Μέκκα του καπιταλισμού
Η περίπτωση των ΕΝΑΕ, κυρίως από τα τέλη του ’90 έως και σήμερα, αναδεικνύει με τα μελανότερα χρώματα την αποτυχία της εφαρμογής του ιδιωτικο - οικονομικού νεοφιλελεύθερου μοντέλου σε επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας για την εθνική οικονομία.
Στις ΗΠΑ ο νόμος για την Εμπορική Ναυτιλία του 1920, προέβλεψε ότι στους εσωτερικές πλόες κινούνται πλοία που δεν φέρουν απλά την αμερικανική σημαία, αλλά και έχουν κατασκευαστεί στην αμερικανική επικράτεια. Παρά την έντονη κριτική που έχει ασκηθεί αναφορικά με την επίδραση του παραπάνω νόμου στο κόστος θαλάσσιας μεταφοράς προσώπων και εμπορευμάτων, η συμβολή του στην ενίσχυση της αμερικανικής ναυπηγοκατασκευής δεν αμφισβητείται.
Είναι πρόδηλο ότι ακόμα και η Μέκκα του καπιταλισμού έχει συνειδητοποιήσει ότι οι κανόνες της «αγοράς» δεν εξυπηρετούν την ανάπτυξη της ναυπηγοκατασκευής και δεν δίστασε να επιλέξει τη θεσμοθέτηση ενός προστατευτικού καθεστώτος, όταν χρειάστηκε. Την ίδια ώρα, οι ελληνικές κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ προσποιούνται ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως δυνατότητα θεσμικής αντίδρασης στη ναυπήγηση πλοίων για λογαριασμό ελλήνων εφοπλιστών από ναυπηγεία της Άπω Ανατολής.
Η προαναγγελθείσα απαξίωση
Επιπρόσθετα, η παράδοση των ΕΝΑΕ στην γερμανική ThyssenKrupp ενείχε και το εξής σοβαρό λογικό σφάλμα: τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αποτελούσαν εν δυνάμει και εν τοις πράγμασι ισχυρό ανταγωνιστή των γερμανικών ναυπηγείων. Κατά συνέπεια, ήταν απόλυτα προβλέψιμο ότι η γερμανική ιδιοκτησία δεν είχε καμία πρόθεση στρατηγικής ανάπτυξης των ΕΝΑΕ, επένδυσης στην έρευνα και ανάπτυξη και προσαρμογής τους στις εξελισσόμενες απαιτήσεις της ναυτιλίας, δηλ. επιχειρηματικών επιλογών που θα ενίσχυαν τη δυναμική του Ναυπηγείου σε βάρος των εμπορικών συμφερόντων του ιδιοκτήτη του. Αντίθετα, είχε εμφανές συμφέρον να κρατήσει τη μεγαλύτερη ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα της Μεσογείου μακριά από παραγγελίες και πελάτες, που μπορούσαν να «χτυπήσουν» απευθείας τα γερμανικά ναυπηγεία.
Σημειωτέον ότι από τις 19 Φεβρουαρίου 1999 έως τις 13 Απριλίου 2000, δηλαδή σε μια περίοδο κατά την οποία η κυβέρνηση Σημίτη έλαβε κρίσιμες αποφάσεις για την ιδιωτικοποίηση των ΕΝΑΕ, υπουργός Ανάπτυξης, αρμόδιος μεταξύ άλλων και για τη ναυπηγική πολιτική, ήταν ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος.
Το «δόλωμα» για την επιτυχία του γερμανικού σχεδίου υπήρξε η ναυπήγηση υποβρυχίων τύπου 214 για το ΠΝ. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα διατηρεί το ιστορικό προβάδισμα στην παραγγελία υποβρυχίων από την HDW, ήδη από την δεκαετία του ‘60. Ωστόσο, είναι ερευνητέο εάν στη στάθμιση της συμφερότερης για το Ελληνικό Δημόσιο επιλογής αξιολογήθηκαν οι εμπορικές πρακτικές της συγκεκριμένης εταιρείας, η οποία - σύμφωνα με δημοσιεύματα - από το 1987 έως το 2005 μπήκε στη «μαύρη λίστα» του ινδικού πολεμικού για «μίζες» και το 2011 ξεκίνησε έρευνα σε βάρος της και πάλι για «μίζες» σχετικά με την πώληση υποβρυχίων στη Νότιο Κορέα.
Σταδιακά οι Γερμανοί - με την αγαστή σύμπνοια του κ. Χ. Αλμούνια και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού - πέτυχαν το στόχο τους. Τα ΕΝΑΕ αποψιλώθηκαν από κάθε εμπορική δραστηριότητα (ναυπήγηση εμπορικών πλοίων, κατασκευή τροχαίου υλικού κ.α.) και περιορίστηκαν στην υλοποίηση του προγράμματος των υποβρυχίων. Με αυτή τη μεθόδευση ξεφορτώθηκαν έναν ισχυρό ανταγωνιστή στην περιοχή της Μεσογείου.
Το Βατερλό της διαφάνειας
Μέσα σε αυτό το βλαπτικό για το δημόσιο συμφέρον προσανατολισμό των πολιτικών επιλογών του δικομματισμού, η ανάπτυξη στρεβλώσεων και αθέμιτων εμπορικών πρακτικών δεν αποτελεί έκπληξη. Ωστόσο, η προσεκτική ανάγνωση της υπόθεσης των κ.κ. Άκη Τσοχατζόπουλου και Γιάννη Σμπώκου αναδεικνύει την ύπαρξη ενός θεσμικού ελλείμματος εγγυήσεων διαφάνειας, δεδομένου ότι η άσκηση ποινικών διώξεων σε βάρος 29 ακόμα προσώπων για την υπόθεση των υποβρυχίων αποδεικνύει ότι οι ερευνώμενες επιλογές στα εξοπλιστικά προγράμματα δεν σχετίζονται μόνον προσωπικά με συγκεκριμένους αξιωματούχους, αλλά και με ένα διαχρονικό σύμπλεγμα οργάνων, προσώπων, διαδικασιών, επιχειρηματιών, πολιτικών προσανατολισμών και επιλογών, που σήμερα πια απασχολεί εκτεταμένα τις ανακριτικές αρχές.
Ιδωμένος υπό αυτό το πρίσμα, ο νόμος 3885/2010, με τον οποίο η Βουλή κύρωσε την Εκτελεστική Συμφωνία του Ελληνικού Δημοσίου, της ThyssenKrupp και του κ. Isk. Safa, είναι σαφές ότι δεν πέτυχε κανέναν από τους διακηρυγμένους στόχους του. Να σημειωθεί εδώ ότι ο νόμος αυτός και η Εκτελεστική Συμφωνία είναι έργο αποκλειστικά του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελου Βενιζέλου. Το ελαφρυντικό που επικαλείται ο κ. Βενιζέλος, ότι ήδη το Ελληνικό Δημόσιο ήταν σε αδιέξοδο, είναι πραγματικό. Εκείνος, όμως, ισχυρίζεται ότι η νέα συμφωνία ήρε το αδιέξοδο. Αυτό δεν επιβεβαιώνεται καθόλου από τα πράγματα.
Τα ΕΝΑΕ βυθίστηκαν ακόμα περισσότερο στη μονομέρεια του προγράμματος των υποβρυχίων και της εξάρτησης από την HDW, αφού ο «επενδυτής» της κυβέρνησης Παπανδρέου δεν μετέφερε ποτέ τεχνογνωσία στα ναυπηγεία και περιήλθε σε αδυναμία κάλυψης των λειτουργικών τους δαπανών.
Η θέση των εργαζόμενων χειροτέρευσε. Παραμένουν απλήρωτοι για πολλούς μήνες παρά την δικαστική τους δικαίωση.
Το πρόγραμμα των υποβρυχίων δεν έχει ολοκληρωθεί δεκατρία (13) χρόνια μετά την υπογραφή της πρώτης σύμβασης και τρια (3) χρόνια μετά την Εκτελεστική Συμφωνία.
Μετά τη θέση σε ισχύ του νόμου 3885/2010 το Ελληνικό Δημόσιο κατέβαλε για το Πρόγραμμα NEPTUNE II 132.250.000 ευρώ, όμως οι εργασίες δεν ξεκίνησαν ποτέ. Επίσης, κατέβαλε 102.000.000 ευρώ για πρόσθετα υλικά, που μέχρι σήμερα δεν έχουν παραληφθεί.
Δεν είναι “υπόθεση Βενιζέλου”
Ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος απαγόρευσε με τροπολογία στο νόμο 3892/2010 την επιβολή διοικητικών κυρώσεων σε όσες εταιρείες εμπλέκονταν σε αδιαφανείς διαδικασίες υλοποίησης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων. Όσοι ζημίωσαν το Ελληνικό Δημόσιο δεν πλήρωσαν ποτέ το λογαριασμό. Με αυτά τα δεδομένα, είναι ατυχές ότι το ΠΑΣΟΚ και ο πρόεδρός του επιμένουν να δίνουν προσωπικά χαρακτηριστικά σε μια υπόθεση της οποίας το κέντρο βάρους δεν είναι ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, αλλά τα κλειστά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, οι απλήρωτοι εργαζόμενοι, τα υποβρύχια που σκουριάζουν και η παραγωγική ανασυγκρότηση της ναυπηγικής βιομηχανίας.
Αυτή, όμως, είναι και η μεγάλη διαφορά του ΣΥΡΙΖΑ με το ΠΑΣΟΚ. Εμείς επιμένουμε να κοιτάμε στα μάτια τους ανθρώπους και τις ανάγκες τους, όταν κάποιοι συνεχίζουν να κοιτούν το είδωλό τους στον καθρέφτη.
Ο ΣΥΡΙΖΑ με την πρόταση για εξεταστική επιτροπή κορυφώνει σε αυτή τη φάση τις πολλές, συνεχείς και συστηματικές παρεμβάσεις του στην υπόθεση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και των υποβρυχίων. Είναι μάλιστα αξιοπρόσεκτη η συνέπεια και η συνέχεια θέσεων και απόψεων στη διαδρομή των χρόνων. Αν ανατρέξει κανείς στα διαθέσιμα επίσημα ντοκουμέντα θα επιβεβαιώσει αυτό τον ισχυρισμό. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι στην από 3 Αυγούστου 2011 έκθεση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, μέλους της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων σχετικά με τα κρισιμότερα στοιχεία για τις συμβάσεις των υποβρυχίων 214 και 209 και τις αντίστοιχες συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε προαναγγείλει τη σημερινή Πρόταση Εξεταστικής Επιτροπής, όταν σημειώναμε μεταξύ άλλων: «Ο νόμος 3885/2010 δεν επιλύει το πρόβλημα, καθώς ουσιαστικά δεν αναγνωρίζει και δεν ανατρέπει τις αδυναμίες των δύο κύριων συμβάσεων (για παράδειγμα, ως προς τον τρόπο καταβολών του Δημοσίου ή τις ποινικές ρήτρες), αλλά τις επαναλαμβάνει και τις αναβιβάζει σε νόμο του κράτους. Δεν εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αλλά ούτε και την παραλαβή των υποβρυχίων.»
Η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου δεν δικαιούται να συνεχίσει την εγκληματική τακτική τής συγκάλυψης, ώστε αποφεύγοντας τον έλεγχο να διατηρήσει τη συνοχή της. Μόνο ένα επιχείρημα θα μπορούσε να αντιτάξει: ότι είναι έτοιμη να επαναλειτουργήσει το ναυπηγείο, να παραλάβει τα υποβρύχια και να εξασφαλίσει τις θέσεις εργασίας και τις αμοιβές των εργαζομένων. Εάν θέλει και μπορεί, ας απαντήσει
Τα «Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ» (ΕΝΑΕ) ιδρύθηκαν στον όρμο του Σκαραμαγκά το 1958 από τον εφοπλιστή Σταύρο Νιάρχο. Ως έδρα των ΕΝΑΕ επελέγη παλαιότερο ναυπηγείο του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ), το οποίο είχε ιδρυθεί το 1935, αλλά είχε διακόψει τις εργασίες του λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ είχε υποστεί και βομβαρδισμό από την ναζιστική Γερμανία το 1944.
Τα ΕΝΑΕ εκτείνονται σε χώρο 832.000 τ.μ., με 65.000 τ.μ. από αυτά να είναι στεγασμένα. Διαθέτουν δύο μόνιμες δεξαμενές 500 και 250 χιλιάδων τόνων (η δεξαμενή των 500 χιλιάδων τόνων είναι η μεγαλύτερη αυτού του είδους στη Μεσόγειο) καθώς και τρεις μικρότερες πλωτές δεξαμενές (72 χιλιάδες, 60 χιλιάδες και 36 χιλιάδες τόνοι). Επίσης, κεκλιμένη ναυπηγική κλίνη για την καθέλκυση πλοίων ή τμημάτων αυτών. Από την ίδρυση των ΕΝΑΕ, περισσότερα από 9.000 πλοία έχουν περάσει από τις εγκαταστάσεις τους.
Τι κάνουν στη Μέκκα του καπιταλισμού
Η περίπτωση των ΕΝΑΕ, κυρίως από τα τέλη του ’90 έως και σήμερα, αναδεικνύει με τα μελανότερα χρώματα την αποτυχία της εφαρμογής του ιδιωτικο - οικονομικού νεοφιλελεύθερου μοντέλου σε επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας για την εθνική οικονομία.
Στις ΗΠΑ ο νόμος για την Εμπορική Ναυτιλία του 1920, προέβλεψε ότι στους εσωτερικές πλόες κινούνται πλοία που δεν φέρουν απλά την αμερικανική σημαία, αλλά και έχουν κατασκευαστεί στην αμερικανική επικράτεια. Παρά την έντονη κριτική που έχει ασκηθεί αναφορικά με την επίδραση του παραπάνω νόμου στο κόστος θαλάσσιας μεταφοράς προσώπων και εμπορευμάτων, η συμβολή του στην ενίσχυση της αμερικανικής ναυπηγοκατασκευής δεν αμφισβητείται.
Είναι πρόδηλο ότι ακόμα και η Μέκκα του καπιταλισμού έχει συνειδητοποιήσει ότι οι κανόνες της «αγοράς» δεν εξυπηρετούν την ανάπτυξη της ναυπηγοκατασκευής και δεν δίστασε να επιλέξει τη θεσμοθέτηση ενός προστατευτικού καθεστώτος, όταν χρειάστηκε. Την ίδια ώρα, οι ελληνικές κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ προσποιούνται ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως δυνατότητα θεσμικής αντίδρασης στη ναυπήγηση πλοίων για λογαριασμό ελλήνων εφοπλιστών από ναυπηγεία της Άπω Ανατολής.
Η προαναγγελθείσα απαξίωση
Επιπρόσθετα, η παράδοση των ΕΝΑΕ στην γερμανική ThyssenKrupp ενείχε και το εξής σοβαρό λογικό σφάλμα: τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αποτελούσαν εν δυνάμει και εν τοις πράγμασι ισχυρό ανταγωνιστή των γερμανικών ναυπηγείων. Κατά συνέπεια, ήταν απόλυτα προβλέψιμο ότι η γερμανική ιδιοκτησία δεν είχε καμία πρόθεση στρατηγικής ανάπτυξης των ΕΝΑΕ, επένδυσης στην έρευνα και ανάπτυξη και προσαρμογής τους στις εξελισσόμενες απαιτήσεις της ναυτιλίας, δηλ. επιχειρηματικών επιλογών που θα ενίσχυαν τη δυναμική του Ναυπηγείου σε βάρος των εμπορικών συμφερόντων του ιδιοκτήτη του. Αντίθετα, είχε εμφανές συμφέρον να κρατήσει τη μεγαλύτερη ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα της Μεσογείου μακριά από παραγγελίες και πελάτες, που μπορούσαν να «χτυπήσουν» απευθείας τα γερμανικά ναυπηγεία.
Σημειωτέον ότι από τις 19 Φεβρουαρίου 1999 έως τις 13 Απριλίου 2000, δηλαδή σε μια περίοδο κατά την οποία η κυβέρνηση Σημίτη έλαβε κρίσιμες αποφάσεις για την ιδιωτικοποίηση των ΕΝΑΕ, υπουργός Ανάπτυξης, αρμόδιος μεταξύ άλλων και για τη ναυπηγική πολιτική, ήταν ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος.
Το «δόλωμα» για την επιτυχία του γερμανικού σχεδίου υπήρξε η ναυπήγηση υποβρυχίων τύπου 214 για το ΠΝ. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα διατηρεί το ιστορικό προβάδισμα στην παραγγελία υποβρυχίων από την HDW, ήδη από την δεκαετία του ‘60. Ωστόσο, είναι ερευνητέο εάν στη στάθμιση της συμφερότερης για το Ελληνικό Δημόσιο επιλογής αξιολογήθηκαν οι εμπορικές πρακτικές της συγκεκριμένης εταιρείας, η οποία - σύμφωνα με δημοσιεύματα - από το 1987 έως το 2005 μπήκε στη «μαύρη λίστα» του ινδικού πολεμικού για «μίζες» και το 2011 ξεκίνησε έρευνα σε βάρος της και πάλι για «μίζες» σχετικά με την πώληση υποβρυχίων στη Νότιο Κορέα.
Σταδιακά οι Γερμανοί - με την αγαστή σύμπνοια του κ. Χ. Αλμούνια και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού - πέτυχαν το στόχο τους. Τα ΕΝΑΕ αποψιλώθηκαν από κάθε εμπορική δραστηριότητα (ναυπήγηση εμπορικών πλοίων, κατασκευή τροχαίου υλικού κ.α.) και περιορίστηκαν στην υλοποίηση του προγράμματος των υποβρυχίων. Με αυτή τη μεθόδευση ξεφορτώθηκαν έναν ισχυρό ανταγωνιστή στην περιοχή της Μεσογείου.
Το Βατερλό της διαφάνειας
Μέσα σε αυτό το βλαπτικό για το δημόσιο συμφέρον προσανατολισμό των πολιτικών επιλογών του δικομματισμού, η ανάπτυξη στρεβλώσεων και αθέμιτων εμπορικών πρακτικών δεν αποτελεί έκπληξη. Ωστόσο, η προσεκτική ανάγνωση της υπόθεσης των κ.κ. Άκη Τσοχατζόπουλου και Γιάννη Σμπώκου αναδεικνύει την ύπαρξη ενός θεσμικού ελλείμματος εγγυήσεων διαφάνειας, δεδομένου ότι η άσκηση ποινικών διώξεων σε βάρος 29 ακόμα προσώπων για την υπόθεση των υποβρυχίων αποδεικνύει ότι οι ερευνώμενες επιλογές στα εξοπλιστικά προγράμματα δεν σχετίζονται μόνον προσωπικά με συγκεκριμένους αξιωματούχους, αλλά και με ένα διαχρονικό σύμπλεγμα οργάνων, προσώπων, διαδικασιών, επιχειρηματιών, πολιτικών προσανατολισμών και επιλογών, που σήμερα πια απασχολεί εκτεταμένα τις ανακριτικές αρχές.
Ιδωμένος υπό αυτό το πρίσμα, ο νόμος 3885/2010, με τον οποίο η Βουλή κύρωσε την Εκτελεστική Συμφωνία του Ελληνικού Δημοσίου, της ThyssenKrupp και του κ. Isk. Safa, είναι σαφές ότι δεν πέτυχε κανέναν από τους διακηρυγμένους στόχους του. Να σημειωθεί εδώ ότι ο νόμος αυτός και η Εκτελεστική Συμφωνία είναι έργο αποκλειστικά του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελου Βενιζέλου. Το ελαφρυντικό που επικαλείται ο κ. Βενιζέλος, ότι ήδη το Ελληνικό Δημόσιο ήταν σε αδιέξοδο, είναι πραγματικό. Εκείνος, όμως, ισχυρίζεται ότι η νέα συμφωνία ήρε το αδιέξοδο. Αυτό δεν επιβεβαιώνεται καθόλου από τα πράγματα.
Τα ΕΝΑΕ βυθίστηκαν ακόμα περισσότερο στη μονομέρεια του προγράμματος των υποβρυχίων και της εξάρτησης από την HDW, αφού ο «επενδυτής» της κυβέρνησης Παπανδρέου δεν μετέφερε ποτέ τεχνογνωσία στα ναυπηγεία και περιήλθε σε αδυναμία κάλυψης των λειτουργικών τους δαπανών.
Η θέση των εργαζόμενων χειροτέρευσε. Παραμένουν απλήρωτοι για πολλούς μήνες παρά την δικαστική τους δικαίωση.
Το πρόγραμμα των υποβρυχίων δεν έχει ολοκληρωθεί δεκατρία (13) χρόνια μετά την υπογραφή της πρώτης σύμβασης και τρια (3) χρόνια μετά την Εκτελεστική Συμφωνία.
Μετά τη θέση σε ισχύ του νόμου 3885/2010 το Ελληνικό Δημόσιο κατέβαλε για το Πρόγραμμα NEPTUNE II 132.250.000 ευρώ, όμως οι εργασίες δεν ξεκίνησαν ποτέ. Επίσης, κατέβαλε 102.000.000 ευρώ για πρόσθετα υλικά, που μέχρι σήμερα δεν έχουν παραληφθεί.
Δεν είναι “υπόθεση Βενιζέλου”
Ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος απαγόρευσε με τροπολογία στο νόμο 3892/2010 την επιβολή διοικητικών κυρώσεων σε όσες εταιρείες εμπλέκονταν σε αδιαφανείς διαδικασίες υλοποίησης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων. Όσοι ζημίωσαν το Ελληνικό Δημόσιο δεν πλήρωσαν ποτέ το λογαριασμό. Με αυτά τα δεδομένα, είναι ατυχές ότι το ΠΑΣΟΚ και ο πρόεδρός του επιμένουν να δίνουν προσωπικά χαρακτηριστικά σε μια υπόθεση της οποίας το κέντρο βάρους δεν είναι ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, αλλά τα κλειστά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, οι απλήρωτοι εργαζόμενοι, τα υποβρύχια που σκουριάζουν και η παραγωγική ανασυγκρότηση της ναυπηγικής βιομηχανίας.
Αυτή, όμως, είναι και η μεγάλη διαφορά του ΣΥΡΙΖΑ με το ΠΑΣΟΚ. Εμείς επιμένουμε να κοιτάμε στα μάτια τους ανθρώπους και τις ανάγκες τους, όταν κάποιοι συνεχίζουν να κοιτούν το είδωλό τους στον καθρέφτη.
Ο ΣΥΡΙΖΑ με την πρόταση για εξεταστική επιτροπή κορυφώνει σε αυτή τη φάση τις πολλές, συνεχείς και συστηματικές παρεμβάσεις του στην υπόθεση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και των υποβρυχίων. Είναι μάλιστα αξιοπρόσεκτη η συνέπεια και η συνέχεια θέσεων και απόψεων στη διαδρομή των χρόνων. Αν ανατρέξει κανείς στα διαθέσιμα επίσημα ντοκουμέντα θα επιβεβαιώσει αυτό τον ισχυρισμό. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι στην από 3 Αυγούστου 2011 έκθεση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, μέλους της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων σχετικά με τα κρισιμότερα στοιχεία για τις συμβάσεις των υποβρυχίων 214 και 209 και τις αντίστοιχες συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε προαναγγείλει τη σημερινή Πρόταση Εξεταστικής Επιτροπής, όταν σημειώναμε μεταξύ άλλων: «Ο νόμος 3885/2010 δεν επιλύει το πρόβλημα, καθώς ουσιαστικά δεν αναγνωρίζει και δεν ανατρέπει τις αδυναμίες των δύο κύριων συμβάσεων (για παράδειγμα, ως προς τον τρόπο καταβολών του Δημοσίου ή τις ποινικές ρήτρες), αλλά τις επαναλαμβάνει και τις αναβιβάζει σε νόμο του κράτους. Δεν εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αλλά ούτε και την παραλαβή των υποβρυχίων.»
Η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου δεν δικαιούται να συνεχίσει την εγκληματική τακτική τής συγκάλυψης, ώστε αποφεύγοντας τον έλεγχο να διατηρήσει τη συνοχή της. Μόνο ένα επιχείρημα θα μπορούσε να αντιτάξει: ότι είναι έτοιμη να επαναλειτουργήσει το ναυπηγείο, να παραλάβει τα υποβρύχια και να εξασφαλίσει τις θέσεις εργασίας και τις αμοιβές των εργαζομένων. Εάν θέλει και μπορεί, ας απαντήσει
Θοδωρής Δρίτσας
πηγή: Εποχή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε, για το σχόλιό σας!
Για οποιοδήποτε θέμα, επικοινωνήστε
με το mail του OPENwind NETwork
(openwind13@gmail.com)