Συζητάμε με τον καθηγητή Δημόσιου Δικαίου, Γιώργο Κατρούγκαλο, για τη συνταγματικότητα των μέτρων, τη ποινική αντιμετώπιση της Χρυσής Αυγής και τα κινήματα. Όσον αφορά τη βία, με αφορμή την εμφάνισή του στην εκπομπή του Γ. Πρετεντέρη, σημειώνει: «Όπως τα άτομα έχουν δικαίωμα να αμύνονται, έτσι και οι κοινωνίες έχουν ένα ανάλογο δικαίωμα και μάλιστα οι Ρωμαίοι έλεγαν ότι αυτό αποτελεί τον ύψιστο νόμο της πολιτείας».
Τη συνέντευξη πήρε η Ιωάννα Δρόσου
-Ένα από τα κύρια επιχειρήματα τμημάτων της κοινωνίας που πλήττονται από τα μέτρα λιτότητας είναι ότι είναι αντισυνταγματικά ή παράνομα. Όμως, η κυβέρνηση είναι αυτή που δικαιώνεται στα δικαστήρια. Πώς εξηγείτε αυτή την αντίφαση;
Τα δικαστήρια έχουν μια σχετική, όχι απόλυτη αυτονομία απέναντι στην εκτελεστική και νομοθετική εξουσία. Δεν πρέπει, συνεπώς, κανείς να περιμένει ριζικές ανατροπές της πολιτικής κατάστασης από δικαστικές αποφάσεις. Βεβαίως, υπήρχαν λόγοι να περιμένουμε περισσότερα από τους δικαστές. Οι θεσμοί, όμως, έχουν πάντοτε μια αδράνεια, δεν αλλάζουν με την ίδια ταχύτητα με την οποία αλλάζουν οι σχέσεις παραγωγής και οι κοινωνικές σχέσεις. Το Σύνταγμα μας, συνεπώς, αποτυπώνει ένα συσχετισμό δυνάμεων προηγούμενων δεκαετιών, όπου η ισορροπία μεταξύ κεφαλαίου και εργασίας ήταν καλύτερη για την τελευταία. Ενόψει του γεγονότος αυτού, τα δικαστήρια θα έπρεπε να καταλήξουν στη διαπίστωση της αντισυνταγματικοτήτας πολλών από τους μνημονιακούς νόμους. Αντιθέτως, μέχρι σήμερα επέδειξαν υπερβολική -κατά τη γνώμη μου- δικαστική αυτοσυγκράτηση. Ενδεχομένως, πάντως, η κατάσταση να αρχίζει να μεταβάλλεται. Για παράδειγμα, στις περισσότερες από τις εκκρεμείς υποθέσεις διαθεσιμότητας δημοσίων υπαλλήλων δόθηκε προσωρινή δικαστική προστασία στους αιτούντες.
-Ωστόσο, το μότο του μήνα φαίνεται να είναι η «εμπιστοσύνη στη δικαιοσύνη»…
Πρόκειται για φοβερή υποκρισία, όταν λέγεται από αυτούς που μέχρι σήμερα έκαναν ό,τι μπορούσαν για να μην φτάσουν έγκαιρα οι εκκρεμείς υποθέσεις Χρυσαυγιτών ενώπιον της. Όχι πώς δεν έχει και αυτή τις ευθύνες της. Από το 1979 έχουμε αντιρατσιστικό νόμο και ουσιαστικά δεν έχουμε ούτε μία καταδίκη.
Ο αταβισμός της δεξιάς
-Βλέπουμε ότι στο όνομα της ασφάλειας παραβλέπονται νόμοι του κράτους, όπως φάνηκε και με τις παρακολουθήσεις μελών της Χρυσής Αυγής από την ΕΥΠ. Μέχρι που μπορεί να φτάσει η αυθαιρεσία της εκτελεστικής εξουσίας;
Ο νόμος 2225/1994 για τις παρακολουθήσεις δίνει στην πραγματικότητα λευκή επιταγή στην ΕΥΠ, χωρίς να επικαλεστεί την ανάγκη παρακολούθησης συγκεκριμένων προσώπων, να παίρνει μια γενική άδεια να παρακολουθεί τους πάντες. Αυτό είναι αντισυνταγματικό, ξεκάθαρα αντίθετο στο άρθρο 19 παρ. 1 του Συντάγματος. Και εδώ υπάρχει ένα πολλαπλό πρόβλημα αστοχίας των θεσμών της αστικής δημοκρατίας. Πρώτα απ’ όλα, ο νομοθέτης ψήφισε μια αντισυνταγματική ρύθμιση. Μετά, η ανεξάρτητη Αρχή Διαφύλαξης του Απορρήτου των Επικοινωνιών την εφαρμόζει και τέλος, το δικαστήριο την ανέχονται. Συνεπώς, όλοι οι θεσμοί που θα λειτουργούσαν ως αντίβαρα για να ελεγχθούν οι αυθαιρεσίες έχουν αποτύχει. Και ακριβώς αυτό δείχνει και τα όρια της αστικής συνταγματικής νομιμότητας και γιατί εμείς πρέπει να την υπερασπιζόμαστε. Φυσικά, το Σύνταγμα αντανακλά τις κυρίαρχες ιδέες και συνεπώς, σε τελική ανάλυση, εξασφαλίζει τα συμφέροντα των κυρίαρχων, αυτών που έχουν την ιδιωτική και πολιτική εξουσία σε μια κοινωνία. Από την άλλη μεριά, επειδή ακριβώς επηρεάζεται και τις διεκδικήσεις των εξουσιαζόμενων, κατοχυρώνει και τα δικαιώματα που αυτοί έχουν πετύχει με τους αγώνες τους.
Προφανώς λοιπόν πρέπει να είμαστε υπέρ της τήρησης του Συντάγματος, και πάντα και ιδίως σήμερα, που αυτό παραβιάζεται συστηματικά από τις μνημονιακές πολιτικές. Μπορεί να αμφισβητούμε άλλες διατάξεις του και να θέλουμε την ανατροπή τους, είναι σημαντικό όμως για αμυντικούς, θεσμικούς και ουσιαστικούς λόγους να υπερασπιζόμαστε τις συνταγματικές διατάξεις που κατοχυρώνουν δικαιώματα.
-Ποια η γνώμη σας για τις διώξεις της Χρυσής Αυγής με τον τρόπο που έγιναν;
Η κυβέρνηση, όσο και αν αυτό φαίνεται αντιφατικό, και άργησε και βιάστηκε. Σαφώς έπρεπε να είχε φροντίσει οι διώξεις να έχουν ασκηθεί πολύ νωρίτερα. Ο τρόπος που επιλέχθηκε στο τέλος, όμως, είχε έντονα τα χαρακτηριστικά μιας επικοινωνιακής φιέστας. Δηλαδή, θυσιάστηκε η ουσία στο όνομα της επικοινωνίας. Και αυτό μπορεί να δημιουργήσει αφενός περιπλοκές στην εξέλιξη της ποινικής διαδικασίας, και αφετέρου συντελεί στην αποδυνάμωση των θεσμών.
-Η κυβέρνηση προσπαθεί να δώσει λύσεις στο φαινόμενο του φασισμού καταθέτοντας φωτογραφικές διατάξεις ποινικοποίησης της Χρυσής Αυγής, όπως αυτή της άρσης της χρηματοδότησης. Ποια η γνώμη σας;
Επί της αρχής είναι λογικό η δημοκρατία να υπερασπίζεται τον εαυτό της και να μην χρηματοδοτεί αυτούς που θέλουν να την καταλύσουν Η αρχική διατύπωση της κυβερνητικής πρότασης, όμως, ήταν πράγματι ιδιαίτερα προβληματική. Σύμφωνα με αυτήν, η Βουλή δεν θα αποφάσιζε επί του θέματος, δεν θα είχε τη δυνατότητα να κρίνει εάν η κατηγορία είναι βάσιμη ή εάν πράγματι τα εγκλήματα της κατηγορίας τελέσθηκαν στο πλαίσιο δράσης του κόμματος ή είναι άσχετα με αυτό. Επίσης, περιλάμβανε αδικήματα όπως η κατασκοπεία. Η δεξιά έχει έναν αταβισμό, θυμάται και πάλι τις διατάξεις που οδήγησαν τον Μπελογιάννη και τον Πλουμπίδη στο απόσπασμα. Μετά και τις παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ, όλα αυτά απαλείφθηκαν και η διάταξη δεν θα είναι φωτογραφική.
-Ωστόσο, δεν είναι ενάντια στο τεκμήριο της αθωότητας;
Η αναστολή της χρηματοδότησης και όχι η οριστική διακοπή της όσο διερευνάται ένα σοβαρό κακούργημα, όπως αυτό της συγκρότησης και ένταξης σε εγκληματική οργάνωση, για το οποίο υπάρχουν σοβαρές υπόνοιες είναι, κατά τη γνώμη μου, δικαιολογημένη. Θα πρέπει, όμως, να γίνεται με άδεια της Βουλής με αυξημένη πλειοψηφία, ώστε να αξιολογείται το αποδεικτικό υλικό που συνδέει τις εγκληματικές πράξεις με το κόμμα.
Η ανάγκη του κινήματος
-Οι αντιδράσεις της κοινωνίας απέναντι στα μέτρα είναι χλιαρές και μένουν κυρίως στην προσφυγή στη δικαιοσύνη. Πώς επιδρά στη σημερινή κατάσταση η αδράνεια του κινήματος;
Η αδυναμία αυτή δείχνει την αποτυχία, μέχρι σήμερα, του κινήματος να αντιδράσει αποτελεσματικά στην ολομέτωπη επίθεση σε θεσμούς και δικαιώματα. Βρισκόμαστε σε μια παράδοξη ιστορική στιγμή. Για πρώτη φορά στην Ευρώπη, ένα πολιτικό κόμμα της αριστεράς φαίνεται να διεκδικεί με αξιώσεις την κυβερνητική εξουσία, αλλά από την άλλη μεριά το κίνημα βρίσκεται σε αναντίστοιχη μορφή οργάνωσης. Και αυτό μπορεί να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα αν τα πράγματα πάνε καλά και πράγματι η εξουσία περάσει στην αριστερά.
-Από την άλλη, είδαμε ότι το κίνημα όπου γιγαντώθηκε, όπως για παράδειγμα στις Σκουριές, διώχθηκε ανηλεώς.
Και στις Σκουριές, όμως, είδαμε ότι αντέδρασαν μαζικά όταν είδαν ότι είχαν έξω από την πόρτα τους αυτό που θα σκότωνε τα παιδιά τους. Και πολύ καλά έκαναν και αντέδρασαν, αλλά χρειαζόμαστε ένα κίνημα που να αγκαλιάζει όλη την κοινωνία, όχι μόνο αυτούς που θίγονται άμεσα, εκείνους που βλέπουν τη φωτιά στην πόρτα τους.
-Πάντως και η πανεπιστημιακή κοινότητα κινείται. Βρίσκεται ήδη στην 6η βδομάδα κινητοποιήσεων. Πιστεύεις ότι μπορεί να αναπτυχθεί ένα κίνημα από εκεί;
Έχω πολλές ελπίδες για το κίνημα αυτό. Είναι μαζικό, ενωτικό, έχει στόχους και δεν περιορίζεται στη δικαστική διαμάχη, αν και την χρησιμοποιεί. Το πρόβλημα, βεβαίως, παραμένει πώς θα συνδυαστούν οι κινητοποιήσεις αυτές με την αντίδραση της υπόλοιπης κοινωνίας.
Περί νοικουραίων
-Ο Α. Σαμαράς προσπαθεί να χτίσει το προφίλ του «καλού εθνικιστή» εξισώνοντας την εγκληματική δράση της Χρυσής Αυγής με το κίνημα στις Σκουριές. Ο εθνικισμός μπορεί να μην τρέφεται από το μίσος;
Ο Α. Σαμαράς θέλει να εμφανιστεί σαν ο προστάτης των νοικοκυραίων, αλλά οι νοικοκυραίοι καταστρέφονται από την πολιτική του. Με επικοινωνιακούς κρότους δεν μπορούν να λυθούν τα βασικά προβλήματα της χώρας.
-Ακούγεται καθημερινά πια η ερώτηση «καταδικάζετε τη βία από όπου και αν προέρχεται». Σας την επανέλαβαν πάμπολλες φορές στην εκπομπή του Γ. Πρετεντέρη την προηγούμενη βδομάδα. Και τελικά δεν την καταδικάσατε. Υπάρχει «καλή και κακή βία»;
Οι αριστεροί που ξεκινούν λέγοντας ότι καταδικάζουν κάθε μορφή βίας, πριν τολμήσουν να πουν την όποια άποψή τους, νομίζω ότι εκδηλώνουν ένα απαράδεκτο ενοχικό συναίσθημα απέναντι στον ιδεολογικό αντίπαλο. Άλλωστε ακόμη και αυτός στην πραγματικότητα δεν καταδικάζει κάθε μορφής βία, αλλά μόνο την βία που δεν προέρχεται από το κράτος, τη μη νομιμοποιημένη θεσμικά. Υπάρχουν όμως και σε επίπεδο ποινικού δικαίου βίαιες συμπεριφορές που μένουν ατιμώρητες: η περίπτωση της άμυνας αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα. Γενικότερα θα έλεγε κανείς ότι η βία είναι δικαιολογημένη μόνο όταν είναι αμυντική. Όπως τα άτομα έχουν δικαίωμα να αμύνονται, έτσι και οι κοινωνίες έχουν ένα ανάλογο δικαίωμα και μάλιστα οι Ρωμαίοι έλεγαν ότι αυτό αποτελεί τον ύψιστο νόμο της πολιτείας. Από την άλλη, μερικά κανείς λαός δεν επιλέγει τη βία από μόνος του, όταν έχει άλλη επιλογή. Το κεντρικό πανό του ΕΑΜ το Δεκέμβρη του ‘44 έγραφε μια μεγάλη αλήθεια: «ο λαός όταν βρίσκεται μπροστά στην τυραννία έχει μία επιλογή. Ή τις αλυσίδες ή τα όπλα». Βεβαίως, για να μην υπάρξει παρεξήγηση, δεν εννοώ, προφανώς, ότι η σημερινή κατάσταση είναι ανάλογη με αυτή του Δεκέμβρη του '44 και είμαστε στα πρόθυρα ένοπλης εξέγερσης. Ευτυχώς όχι. Υφίστανται σήμερα οι θεσμικές προϋποθέσεις να γίνουν ριζικές αλλαγές με ειρηνικό και θεσμικό τρόπο. Αρκεί οι επόμενες εκλογές να συμπέσουν με την ανάσταση του μαζικού κινήματος.
Πηγή: Εποχή
Τη συνέντευξη πήρε η Ιωάννα Δρόσου
-Ένα από τα κύρια επιχειρήματα τμημάτων της κοινωνίας που πλήττονται από τα μέτρα λιτότητας είναι ότι είναι αντισυνταγματικά ή παράνομα. Όμως, η κυβέρνηση είναι αυτή που δικαιώνεται στα δικαστήρια. Πώς εξηγείτε αυτή την αντίφαση;
Τα δικαστήρια έχουν μια σχετική, όχι απόλυτη αυτονομία απέναντι στην εκτελεστική και νομοθετική εξουσία. Δεν πρέπει, συνεπώς, κανείς να περιμένει ριζικές ανατροπές της πολιτικής κατάστασης από δικαστικές αποφάσεις. Βεβαίως, υπήρχαν λόγοι να περιμένουμε περισσότερα από τους δικαστές. Οι θεσμοί, όμως, έχουν πάντοτε μια αδράνεια, δεν αλλάζουν με την ίδια ταχύτητα με την οποία αλλάζουν οι σχέσεις παραγωγής και οι κοινωνικές σχέσεις. Το Σύνταγμα μας, συνεπώς, αποτυπώνει ένα συσχετισμό δυνάμεων προηγούμενων δεκαετιών, όπου η ισορροπία μεταξύ κεφαλαίου και εργασίας ήταν καλύτερη για την τελευταία. Ενόψει του γεγονότος αυτού, τα δικαστήρια θα έπρεπε να καταλήξουν στη διαπίστωση της αντισυνταγματικοτήτας πολλών από τους μνημονιακούς νόμους. Αντιθέτως, μέχρι σήμερα επέδειξαν υπερβολική -κατά τη γνώμη μου- δικαστική αυτοσυγκράτηση. Ενδεχομένως, πάντως, η κατάσταση να αρχίζει να μεταβάλλεται. Για παράδειγμα, στις περισσότερες από τις εκκρεμείς υποθέσεις διαθεσιμότητας δημοσίων υπαλλήλων δόθηκε προσωρινή δικαστική προστασία στους αιτούντες.
-Ωστόσο, το μότο του μήνα φαίνεται να είναι η «εμπιστοσύνη στη δικαιοσύνη»…
Πρόκειται για φοβερή υποκρισία, όταν λέγεται από αυτούς που μέχρι σήμερα έκαναν ό,τι μπορούσαν για να μην φτάσουν έγκαιρα οι εκκρεμείς υποθέσεις Χρυσαυγιτών ενώπιον της. Όχι πώς δεν έχει και αυτή τις ευθύνες της. Από το 1979 έχουμε αντιρατσιστικό νόμο και ουσιαστικά δεν έχουμε ούτε μία καταδίκη.
Ο αταβισμός της δεξιάς
-Βλέπουμε ότι στο όνομα της ασφάλειας παραβλέπονται νόμοι του κράτους, όπως φάνηκε και με τις παρακολουθήσεις μελών της Χρυσής Αυγής από την ΕΥΠ. Μέχρι που μπορεί να φτάσει η αυθαιρεσία της εκτελεστικής εξουσίας;
Ο νόμος 2225/1994 για τις παρακολουθήσεις δίνει στην πραγματικότητα λευκή επιταγή στην ΕΥΠ, χωρίς να επικαλεστεί την ανάγκη παρακολούθησης συγκεκριμένων προσώπων, να παίρνει μια γενική άδεια να παρακολουθεί τους πάντες. Αυτό είναι αντισυνταγματικό, ξεκάθαρα αντίθετο στο άρθρο 19 παρ. 1 του Συντάγματος. Και εδώ υπάρχει ένα πολλαπλό πρόβλημα αστοχίας των θεσμών της αστικής δημοκρατίας. Πρώτα απ’ όλα, ο νομοθέτης ψήφισε μια αντισυνταγματική ρύθμιση. Μετά, η ανεξάρτητη Αρχή Διαφύλαξης του Απορρήτου των Επικοινωνιών την εφαρμόζει και τέλος, το δικαστήριο την ανέχονται. Συνεπώς, όλοι οι θεσμοί που θα λειτουργούσαν ως αντίβαρα για να ελεγχθούν οι αυθαιρεσίες έχουν αποτύχει. Και ακριβώς αυτό δείχνει και τα όρια της αστικής συνταγματικής νομιμότητας και γιατί εμείς πρέπει να την υπερασπιζόμαστε. Φυσικά, το Σύνταγμα αντανακλά τις κυρίαρχες ιδέες και συνεπώς, σε τελική ανάλυση, εξασφαλίζει τα συμφέροντα των κυρίαρχων, αυτών που έχουν την ιδιωτική και πολιτική εξουσία σε μια κοινωνία. Από την άλλη μεριά, επειδή ακριβώς επηρεάζεται και τις διεκδικήσεις των εξουσιαζόμενων, κατοχυρώνει και τα δικαιώματα που αυτοί έχουν πετύχει με τους αγώνες τους.
Προφανώς λοιπόν πρέπει να είμαστε υπέρ της τήρησης του Συντάγματος, και πάντα και ιδίως σήμερα, που αυτό παραβιάζεται συστηματικά από τις μνημονιακές πολιτικές. Μπορεί να αμφισβητούμε άλλες διατάξεις του και να θέλουμε την ανατροπή τους, είναι σημαντικό όμως για αμυντικούς, θεσμικούς και ουσιαστικούς λόγους να υπερασπιζόμαστε τις συνταγματικές διατάξεις που κατοχυρώνουν δικαιώματα.
-Ποια η γνώμη σας για τις διώξεις της Χρυσής Αυγής με τον τρόπο που έγιναν;
Η κυβέρνηση, όσο και αν αυτό φαίνεται αντιφατικό, και άργησε και βιάστηκε. Σαφώς έπρεπε να είχε φροντίσει οι διώξεις να έχουν ασκηθεί πολύ νωρίτερα. Ο τρόπος που επιλέχθηκε στο τέλος, όμως, είχε έντονα τα χαρακτηριστικά μιας επικοινωνιακής φιέστας. Δηλαδή, θυσιάστηκε η ουσία στο όνομα της επικοινωνίας. Και αυτό μπορεί να δημιουργήσει αφενός περιπλοκές στην εξέλιξη της ποινικής διαδικασίας, και αφετέρου συντελεί στην αποδυνάμωση των θεσμών.
-Η κυβέρνηση προσπαθεί να δώσει λύσεις στο φαινόμενο του φασισμού καταθέτοντας φωτογραφικές διατάξεις ποινικοποίησης της Χρυσής Αυγής, όπως αυτή της άρσης της χρηματοδότησης. Ποια η γνώμη σας;
Επί της αρχής είναι λογικό η δημοκρατία να υπερασπίζεται τον εαυτό της και να μην χρηματοδοτεί αυτούς που θέλουν να την καταλύσουν Η αρχική διατύπωση της κυβερνητικής πρότασης, όμως, ήταν πράγματι ιδιαίτερα προβληματική. Σύμφωνα με αυτήν, η Βουλή δεν θα αποφάσιζε επί του θέματος, δεν θα είχε τη δυνατότητα να κρίνει εάν η κατηγορία είναι βάσιμη ή εάν πράγματι τα εγκλήματα της κατηγορίας τελέσθηκαν στο πλαίσιο δράσης του κόμματος ή είναι άσχετα με αυτό. Επίσης, περιλάμβανε αδικήματα όπως η κατασκοπεία. Η δεξιά έχει έναν αταβισμό, θυμάται και πάλι τις διατάξεις που οδήγησαν τον Μπελογιάννη και τον Πλουμπίδη στο απόσπασμα. Μετά και τις παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ, όλα αυτά απαλείφθηκαν και η διάταξη δεν θα είναι φωτογραφική.
-Ωστόσο, δεν είναι ενάντια στο τεκμήριο της αθωότητας;
Η αναστολή της χρηματοδότησης και όχι η οριστική διακοπή της όσο διερευνάται ένα σοβαρό κακούργημα, όπως αυτό της συγκρότησης και ένταξης σε εγκληματική οργάνωση, για το οποίο υπάρχουν σοβαρές υπόνοιες είναι, κατά τη γνώμη μου, δικαιολογημένη. Θα πρέπει, όμως, να γίνεται με άδεια της Βουλής με αυξημένη πλειοψηφία, ώστε να αξιολογείται το αποδεικτικό υλικό που συνδέει τις εγκληματικές πράξεις με το κόμμα.
Η ανάγκη του κινήματος
-Οι αντιδράσεις της κοινωνίας απέναντι στα μέτρα είναι χλιαρές και μένουν κυρίως στην προσφυγή στη δικαιοσύνη. Πώς επιδρά στη σημερινή κατάσταση η αδράνεια του κινήματος;
Η αδυναμία αυτή δείχνει την αποτυχία, μέχρι σήμερα, του κινήματος να αντιδράσει αποτελεσματικά στην ολομέτωπη επίθεση σε θεσμούς και δικαιώματα. Βρισκόμαστε σε μια παράδοξη ιστορική στιγμή. Για πρώτη φορά στην Ευρώπη, ένα πολιτικό κόμμα της αριστεράς φαίνεται να διεκδικεί με αξιώσεις την κυβερνητική εξουσία, αλλά από την άλλη μεριά το κίνημα βρίσκεται σε αναντίστοιχη μορφή οργάνωσης. Και αυτό μπορεί να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα αν τα πράγματα πάνε καλά και πράγματι η εξουσία περάσει στην αριστερά.
-Από την άλλη, είδαμε ότι το κίνημα όπου γιγαντώθηκε, όπως για παράδειγμα στις Σκουριές, διώχθηκε ανηλεώς.
Και στις Σκουριές, όμως, είδαμε ότι αντέδρασαν μαζικά όταν είδαν ότι είχαν έξω από την πόρτα τους αυτό που θα σκότωνε τα παιδιά τους. Και πολύ καλά έκαναν και αντέδρασαν, αλλά χρειαζόμαστε ένα κίνημα που να αγκαλιάζει όλη την κοινωνία, όχι μόνο αυτούς που θίγονται άμεσα, εκείνους που βλέπουν τη φωτιά στην πόρτα τους.
-Πάντως και η πανεπιστημιακή κοινότητα κινείται. Βρίσκεται ήδη στην 6η βδομάδα κινητοποιήσεων. Πιστεύεις ότι μπορεί να αναπτυχθεί ένα κίνημα από εκεί;
Έχω πολλές ελπίδες για το κίνημα αυτό. Είναι μαζικό, ενωτικό, έχει στόχους και δεν περιορίζεται στη δικαστική διαμάχη, αν και την χρησιμοποιεί. Το πρόβλημα, βεβαίως, παραμένει πώς θα συνδυαστούν οι κινητοποιήσεις αυτές με την αντίδραση της υπόλοιπης κοινωνίας.
Περί νοικουραίων
-Ο Α. Σαμαράς προσπαθεί να χτίσει το προφίλ του «καλού εθνικιστή» εξισώνοντας την εγκληματική δράση της Χρυσής Αυγής με το κίνημα στις Σκουριές. Ο εθνικισμός μπορεί να μην τρέφεται από το μίσος;
Ο Α. Σαμαράς θέλει να εμφανιστεί σαν ο προστάτης των νοικοκυραίων, αλλά οι νοικοκυραίοι καταστρέφονται από την πολιτική του. Με επικοινωνιακούς κρότους δεν μπορούν να λυθούν τα βασικά προβλήματα της χώρας.
-Ακούγεται καθημερινά πια η ερώτηση «καταδικάζετε τη βία από όπου και αν προέρχεται». Σας την επανέλαβαν πάμπολλες φορές στην εκπομπή του Γ. Πρετεντέρη την προηγούμενη βδομάδα. Και τελικά δεν την καταδικάσατε. Υπάρχει «καλή και κακή βία»;
Οι αριστεροί που ξεκινούν λέγοντας ότι καταδικάζουν κάθε μορφή βίας, πριν τολμήσουν να πουν την όποια άποψή τους, νομίζω ότι εκδηλώνουν ένα απαράδεκτο ενοχικό συναίσθημα απέναντι στον ιδεολογικό αντίπαλο. Άλλωστε ακόμη και αυτός στην πραγματικότητα δεν καταδικάζει κάθε μορφής βία, αλλά μόνο την βία που δεν προέρχεται από το κράτος, τη μη νομιμοποιημένη θεσμικά. Υπάρχουν όμως και σε επίπεδο ποινικού δικαίου βίαιες συμπεριφορές που μένουν ατιμώρητες: η περίπτωση της άμυνας αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα. Γενικότερα θα έλεγε κανείς ότι η βία είναι δικαιολογημένη μόνο όταν είναι αμυντική. Όπως τα άτομα έχουν δικαίωμα να αμύνονται, έτσι και οι κοινωνίες έχουν ένα ανάλογο δικαίωμα και μάλιστα οι Ρωμαίοι έλεγαν ότι αυτό αποτελεί τον ύψιστο νόμο της πολιτείας. Από την άλλη, μερικά κανείς λαός δεν επιλέγει τη βία από μόνος του, όταν έχει άλλη επιλογή. Το κεντρικό πανό του ΕΑΜ το Δεκέμβρη του ‘44 έγραφε μια μεγάλη αλήθεια: «ο λαός όταν βρίσκεται μπροστά στην τυραννία έχει μία επιλογή. Ή τις αλυσίδες ή τα όπλα». Βεβαίως, για να μην υπάρξει παρεξήγηση, δεν εννοώ, προφανώς, ότι η σημερινή κατάσταση είναι ανάλογη με αυτή του Δεκέμβρη του '44 και είμαστε στα πρόθυρα ένοπλης εξέγερσης. Ευτυχώς όχι. Υφίστανται σήμερα οι θεσμικές προϋποθέσεις να γίνουν ριζικές αλλαγές με ειρηνικό και θεσμικό τρόπο. Αρκεί οι επόμενες εκλογές να συμπέσουν με την ανάσταση του μαζικού κινήματος.
Πηγή: Εποχή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε, για το σχόλιό σας!
Για οποιοδήποτε θέμα, επικοινωνήστε
με το mail του OPENwind NETwork
(openwind13@gmail.com)