«Δυσφορία» δηλώνει η κυβέρνηση από τις νέες πιέσεις της τρόικας - Για υποκρισία κάνει λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ, καθώς τα μέτρα έχουν προαποφασιστεί και συμφωνηθεί
Σκηνικό υποτιθέμενης σύγκρουσης με την τρόικα στήνει η κυβέρνηση στο φόντο του χρηματοδοτκού κενού ύψους 2 δισ. εντός του 2014 και 4,5 δισ. το 2015 και η απαίτηση για ανεύρεση τρόπων για των κάλυψή του. Η κυβέρνηση, όμηρος της δίκης στρατηγικής υποταγής στους δανειστές, εμφανίζεται «θυμωμένη» με τις απαιτήσεις της τρόικας για τη λήψη πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων 2 δισ. ευρώ το επόμενο έτος προκειμένου να καλυφθεί το προαναφερθέν χρηματοδοτικό κενό.
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η «Καθημερινή», «οι δανειστές εμφανίζονται να υπαναχωρούν σε τρία κρίσιμα μέτωπα: συγκεκριμένα, η ξαφνική απαίτηση της τρόικας για λήψη πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων ύψους 2 δισ. ευρώ το 2014 με επίκληση "σημαντικού" χρηματοδοτικού κενού, η διαφαινόμενη μετάθεση των αποφάσεων για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους σε χρόνο μετά τις ευρωεκλογές και η μη εφαρμογή της απόφασης για χρονική μετάθεση της λήξης των ομολόγων που κατέχει το ευρωσύστημα (ANFA’s) έχουν προκαλέσει την έντονη δυσφορία του Μεγάρου Μαξίμου και συνθέτουν σκηνικό κρίσης στις σχέσεις των δύο πλευρών».
Ο Σαμάρας εμφανίζεται διατεθειμένος να τηρήσει «σκληρή στάση», παρά τις δικές του ενυπόγραφες δεσμέυσεις στα μέτρα ακραίας λιτότητας. Σύμφωνα μετην «Καθημερινή», ενδεχόμενο νέο πακέτο μέτρων θα προκαλούσε πλήρη αποσταθεροποίηση στην κυβέρνηση καθώς οι Σαμαράς και Βενιζέλος έχουν βασίσει το σύνολο της στρατηγικής τους στη γραμμή «όχι νέα μέτρα». Ωστόσο, το Μαξίμου γνωρίζει ότι, δεδομένης της αποτυχίας του προγράμματος σε όλους τους στόχους που είχαν τεθεί, το λεγόμενο «success story» με έξοδο από το μνημόνιο και έξοδο στις αγορές εντός του 2014 δεν είναι ρεαλιστικό.
Η μετάθεση των αποφάσεων ελάφρυνσης του δημόσιου χρέους σε χρόνο μετά τις ευρωεκλογές του Μαΐου και η μη εφαρμογή της απόφασης για χρονική μετάθεση της λήξης των ομολόγων που κατέχει το Ευρωσύστημα (ANFA’s) που θα κάλυπτε τμήμα του κενού χρηματοδότησης για το προσεχές έτος, σε συνδυασμό με την πιθανότητα λήψης νέων μέτρων προκαλούν έντονους πονοκεφάλους στην κυβέρνηση. Κι αυτό διότι η κυβέρνηση σε αυτή την περίπτωση θα αναγκαστεί να πάει στις ευρωεκλογές σε ένα εξαιρετικά δυσμενές γι' αυτήν περιβάλλον. Ήδη αναπτύσσεται φημολογία περί πρόωρων εκλογών σε περίπτωση που οι δανειστές επιμείνουν ενώ πολλά κυβερνητικά στελέχη κάνουν λόγο για «κόκκινες γραμμές».
Π. Σκουρλέτης: Η κυβέρνηση είναι όμηρος της υποταγής της στους δανειστές
Η καταφυγή στη λαϊκή ετυμηγορία θα είναι η τελευταία έντιμη πράξη αυτής της κυβέρνησης, σχολιάζει σχετικά με την απειλή του Μαξίμου προς την τρόικα, ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ. Σε συνέντευξη στο ραδιόφωνο του Alpha, ο Π. Σκουρλέτης χαρακτηρίζει υποκριτική την έκπληξη των Σαμαρά και Στουρνάρα απέναντι στις απαιτήσεις της τρόικα. Η κυβέρνηση «γνώριζε την κατάληξη, γνώριζε τις δικές της δεσμεύσεις, τις ενυπόγραφες δεσμεύσεις. Είναι αυτή τη στιγμή όμηρος αυτής της στρατηγικής της υποταγής έναντι των δανειστών –άρα είναι ουσιαστικά αδύναμη και ανάπηρη να διαπραγματευτεί» υπογράμμισε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ και τόνισε ότι «θα έχουμε μια συνέχιση των μνημονιακών πολιτικών, αν δεν υπάρχει ανατροπή τους, είτε το πουν μνημόνιο, είτε όχι». Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε σχόλιό του ο ΣΥΡΙΖΑ, «η απάντηση στην οικονομική και κοινωνική χρεοκοπία μπορεί να έρθει μόνο μέσα από την ανατροπή της μνημονιακής πολιτικής και των εκφραστών της και τη χάραξη μιας νέας στρατηγικής για την ανάπτυξη και την αναδιανομή του πλούτου στην Ελλάδα και την Ευρώπη».
«Die Zeit»: Απίθανη η επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές – Έρχονται νέα μέτρα
Την επικείμενη λήψη νέων μέτρων επιβεβαιώνει δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας «Die Zeit». Η λύση που βρίσκεται υπό επεξεργασία προβλέπει, μεταξύ άλλων, την αξιοποίηση των κονδυλίων που προορίζονταν αρχικά για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και παρέμειναν αδιάθετα και την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας, εάν αποδειχθεί ότι αυτά δεν επαρκούν. Το ελληνικό δημόσιο θα μπορούσε να εκδώσει ομόλογα μικρής διάρκειας, τα οποία θα μπορούσαν να πωληθούν στις ιδιωτικές τράπεζες, οι οποίες με τη σειρά τους θα τα χρησιμοποιούσαν ως εγγύηση προκειμένου να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση μέσω της ΕΚΤ. Σύμφωνα με την εφημερίδα, σχεδιάζονται νέα σενάρια για την Ελλάδα, επειδή μετά το τέλος του τρέχοντος προγράμματος βοήθειας θεωρείται απίθανη η επιστροφή της χώρας στις χρηματοπιστωτικές αγορές. Ένα ενδεχόμενο είναι η χρηματοδότηση της Ελλάδας ως τις αρχές του 2016, οπότε και εκπνέει το πρόγραμμα του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, με ένα ποσό το οποίο εκτιμάται σε «μεγάλο μονοψήφιο αριθμό» δισεκατομμυρίων. Η γερμανική κυβέρνηση διαψεύδει το εν λόγω δημοσίευμα και τονίζει ότι το ζήτημα ενός προγράμματος που θα διαδεχθεί το τρέχον θα τεθεί το 2014.
Μνημονιακή επιτήρηση μέχρι το... 2050
Μνημονιακή Επιτήρηση μέχρι την αποπληρωμή του 75% του χρέους», προβλέπει ο Κανονισμός «two - pack», όπως επισήμανε η Ν. Βαλαβάνη στον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Όλι Ρεν. Σύμφωνα με το ερώτημα της βουλευτίνας του ΣΥΡΙΖΑ, «Η ελληνική κυβέρνηση σκοπεύει σε μια συμφωνία επιμήκυνσης της περιόδου αποπληρωμής του ελληνικού χρέους από 30 έως 50 χρόνια. Θεωρείτε ότι μια τέτοια συμφωνία προϋποθέτει ότι η Ελλάδα, ακόμη κι αν δεν λάβει νέα δάνεια, θα υποβληθεί σε καθεστώς "ενισχυμένης επιτήρησης" μέχρι και ακόμη παραπέρα από τα μέσα του 21ου αιώνα; Και θα υπήρχε έστω και η παραμικρή περίπτωση αυτή η "μετα-προγραμματική επιτήρηση" να συνδεθεί με αναστολή της χρηματοδότησης της πολιτικής στρατηγικής 2014-2020, κάτι το οποίο θεωρούμε απαράδεκτο»;
Η υποκρισία της ΕΚΤ στο ζήτημα της αναδιάρθρωσης του χρέους
Η πλεύρά των δανειστών φαίνεται, όπως προείπαμε, να επιμένει στη μη εφαρμογή της απόφασης για χρονική μετάθεση της λήξης των ομολόγων που κατέχει το Ευρωσύστημα (ANFA’s) που θα κάλυπτε τμήμα του κενού χρηματοδότησης της Ελλάδας για το προσεχές έτος. Ωστόσο, όπως αναφέρει το τμήμα Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, πρέπει να τονιστεί «η υποκριτική στάση της ΕΚΤ, η οποία, στην περίπτωση της Ιρλανδίας, τον περασμένο Φεβρουάριο έδωσε τη συγκατάθεσή της για ανταλλαγή των κρατικών υποσχετικών (promissory notes), που είχαν δοθεί στην Κεντρική Τράπεζα της Ιρλανδίας ως εγγύηση για την παροχή ρευστότητας μέσω του ELA στην Irish Bank Resolution Corporation (IBRC), με νέα κρατικά ομόλογα μεγάλης διάρκειας 25 έως 40 χρόνων. Με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά επιτράπηκε στο ιρλανδικό δημόσιο να αναδιαρθρώσει σημαντικό μέρος του χρέους του μέσα από μια αρκετά περίπλοκα δομημένη σειρά συναλλαγών, η οποία παγκοσμίως έχει χαρακτηριστεί ως "νομισματική χρηματοδότηση σε όλα εκτός από το όνομα" (monetary financing in all but name)».Όπερ σημαίνει ότι οποιαδήποτε λύση αποτελεί προϊόν πολιτικών αποφάσεων και διαπραγμάτευσης. Μιας διαπραγμάτευσης που η κυβέρνηση αδυνατεί να κάνει καθώς η ίδια έχει υπερασπιστεί με σθένος την πολιτική της λιτότητας,πολιτική που οδήγησε στην διόγκωση του ελληνικού δημόσιου χρέους (το οποίο λειτουργεί ξανά ως μοχλός πίεσης για την επέκταση των μνημονιακών πολιτικών).
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η «Καθημερινή», «οι δανειστές εμφανίζονται να υπαναχωρούν σε τρία κρίσιμα μέτωπα: συγκεκριμένα, η ξαφνική απαίτηση της τρόικας για λήψη πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων ύψους 2 δισ. ευρώ το 2014 με επίκληση "σημαντικού" χρηματοδοτικού κενού, η διαφαινόμενη μετάθεση των αποφάσεων για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους σε χρόνο μετά τις ευρωεκλογές και η μη εφαρμογή της απόφασης για χρονική μετάθεση της λήξης των ομολόγων που κατέχει το ευρωσύστημα (ANFA’s) έχουν προκαλέσει την έντονη δυσφορία του Μεγάρου Μαξίμου και συνθέτουν σκηνικό κρίσης στις σχέσεις των δύο πλευρών».
Ο Σαμάρας εμφανίζεται διατεθειμένος να τηρήσει «σκληρή στάση», παρά τις δικές του ενυπόγραφες δεσμέυσεις στα μέτρα ακραίας λιτότητας. Σύμφωνα μετην «Καθημερινή», ενδεχόμενο νέο πακέτο μέτρων θα προκαλούσε πλήρη αποσταθεροποίηση στην κυβέρνηση καθώς οι Σαμαράς και Βενιζέλος έχουν βασίσει το σύνολο της στρατηγικής τους στη γραμμή «όχι νέα μέτρα». Ωστόσο, το Μαξίμου γνωρίζει ότι, δεδομένης της αποτυχίας του προγράμματος σε όλους τους στόχους που είχαν τεθεί, το λεγόμενο «success story» με έξοδο από το μνημόνιο και έξοδο στις αγορές εντός του 2014 δεν είναι ρεαλιστικό.
Η μετάθεση των αποφάσεων ελάφρυνσης του δημόσιου χρέους σε χρόνο μετά τις ευρωεκλογές του Μαΐου και η μη εφαρμογή της απόφασης για χρονική μετάθεση της λήξης των ομολόγων που κατέχει το Ευρωσύστημα (ANFA’s) που θα κάλυπτε τμήμα του κενού χρηματοδότησης για το προσεχές έτος, σε συνδυασμό με την πιθανότητα λήψης νέων μέτρων προκαλούν έντονους πονοκεφάλους στην κυβέρνηση. Κι αυτό διότι η κυβέρνηση σε αυτή την περίπτωση θα αναγκαστεί να πάει στις ευρωεκλογές σε ένα εξαιρετικά δυσμενές γι' αυτήν περιβάλλον. Ήδη αναπτύσσεται φημολογία περί πρόωρων εκλογών σε περίπτωση που οι δανειστές επιμείνουν ενώ πολλά κυβερνητικά στελέχη κάνουν λόγο για «κόκκινες γραμμές».
Π. Σκουρλέτης: Η κυβέρνηση είναι όμηρος της υποταγής της στους δανειστές
Η καταφυγή στη λαϊκή ετυμηγορία θα είναι η τελευταία έντιμη πράξη αυτής της κυβέρνησης, σχολιάζει σχετικά με την απειλή του Μαξίμου προς την τρόικα, ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ. Σε συνέντευξη στο ραδιόφωνο του Alpha, ο Π. Σκουρλέτης χαρακτηρίζει υποκριτική την έκπληξη των Σαμαρά και Στουρνάρα απέναντι στις απαιτήσεις της τρόικα. Η κυβέρνηση «γνώριζε την κατάληξη, γνώριζε τις δικές της δεσμεύσεις, τις ενυπόγραφες δεσμεύσεις. Είναι αυτή τη στιγμή όμηρος αυτής της στρατηγικής της υποταγής έναντι των δανειστών –άρα είναι ουσιαστικά αδύναμη και ανάπηρη να διαπραγματευτεί» υπογράμμισε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ και τόνισε ότι «θα έχουμε μια συνέχιση των μνημονιακών πολιτικών, αν δεν υπάρχει ανατροπή τους, είτε το πουν μνημόνιο, είτε όχι». Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε σχόλιό του ο ΣΥΡΙΖΑ, «η απάντηση στην οικονομική και κοινωνική χρεοκοπία μπορεί να έρθει μόνο μέσα από την ανατροπή της μνημονιακής πολιτικής και των εκφραστών της και τη χάραξη μιας νέας στρατηγικής για την ανάπτυξη και την αναδιανομή του πλούτου στην Ελλάδα και την Ευρώπη».
«Die Zeit»: Απίθανη η επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές – Έρχονται νέα μέτρα
Την επικείμενη λήψη νέων μέτρων επιβεβαιώνει δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας «Die Zeit». Η λύση που βρίσκεται υπό επεξεργασία προβλέπει, μεταξύ άλλων, την αξιοποίηση των κονδυλίων που προορίζονταν αρχικά για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και παρέμειναν αδιάθετα και την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας, εάν αποδειχθεί ότι αυτά δεν επαρκούν. Το ελληνικό δημόσιο θα μπορούσε να εκδώσει ομόλογα μικρής διάρκειας, τα οποία θα μπορούσαν να πωληθούν στις ιδιωτικές τράπεζες, οι οποίες με τη σειρά τους θα τα χρησιμοποιούσαν ως εγγύηση προκειμένου να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση μέσω της ΕΚΤ. Σύμφωνα με την εφημερίδα, σχεδιάζονται νέα σενάρια για την Ελλάδα, επειδή μετά το τέλος του τρέχοντος προγράμματος βοήθειας θεωρείται απίθανη η επιστροφή της χώρας στις χρηματοπιστωτικές αγορές. Ένα ενδεχόμενο είναι η χρηματοδότηση της Ελλάδας ως τις αρχές του 2016, οπότε και εκπνέει το πρόγραμμα του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, με ένα ποσό το οποίο εκτιμάται σε «μεγάλο μονοψήφιο αριθμό» δισεκατομμυρίων. Η γερμανική κυβέρνηση διαψεύδει το εν λόγω δημοσίευμα και τονίζει ότι το ζήτημα ενός προγράμματος που θα διαδεχθεί το τρέχον θα τεθεί το 2014.
Μνημονιακή επιτήρηση μέχρι το... 2050
Μνημονιακή Επιτήρηση μέχρι την αποπληρωμή του 75% του χρέους», προβλέπει ο Κανονισμός «two - pack», όπως επισήμανε η Ν. Βαλαβάνη στον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Όλι Ρεν. Σύμφωνα με το ερώτημα της βουλευτίνας του ΣΥΡΙΖΑ, «Η ελληνική κυβέρνηση σκοπεύει σε μια συμφωνία επιμήκυνσης της περιόδου αποπληρωμής του ελληνικού χρέους από 30 έως 50 χρόνια. Θεωρείτε ότι μια τέτοια συμφωνία προϋποθέτει ότι η Ελλάδα, ακόμη κι αν δεν λάβει νέα δάνεια, θα υποβληθεί σε καθεστώς "ενισχυμένης επιτήρησης" μέχρι και ακόμη παραπέρα από τα μέσα του 21ου αιώνα; Και θα υπήρχε έστω και η παραμικρή περίπτωση αυτή η "μετα-προγραμματική επιτήρηση" να συνδεθεί με αναστολή της χρηματοδότησης της πολιτικής στρατηγικής 2014-2020, κάτι το οποίο θεωρούμε απαράδεκτο»;
Η υποκρισία της ΕΚΤ στο ζήτημα της αναδιάρθρωσης του χρέους
Η πλεύρά των δανειστών φαίνεται, όπως προείπαμε, να επιμένει στη μη εφαρμογή της απόφασης για χρονική μετάθεση της λήξης των ομολόγων που κατέχει το Ευρωσύστημα (ANFA’s) που θα κάλυπτε τμήμα του κενού χρηματοδότησης της Ελλάδας για το προσεχές έτος. Ωστόσο, όπως αναφέρει το τμήμα Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, πρέπει να τονιστεί «η υποκριτική στάση της ΕΚΤ, η οποία, στην περίπτωση της Ιρλανδίας, τον περασμένο Φεβρουάριο έδωσε τη συγκατάθεσή της για ανταλλαγή των κρατικών υποσχετικών (promissory notes), που είχαν δοθεί στην Κεντρική Τράπεζα της Ιρλανδίας ως εγγύηση για την παροχή ρευστότητας μέσω του ELA στην Irish Bank Resolution Corporation (IBRC), με νέα κρατικά ομόλογα μεγάλης διάρκειας 25 έως 40 χρόνων. Με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά επιτράπηκε στο ιρλανδικό δημόσιο να αναδιαρθρώσει σημαντικό μέρος του χρέους του μέσα από μια αρκετά περίπλοκα δομημένη σειρά συναλλαγών, η οποία παγκοσμίως έχει χαρακτηριστεί ως "νομισματική χρηματοδότηση σε όλα εκτός από το όνομα" (monetary financing in all but name)».Όπερ σημαίνει ότι οποιαδήποτε λύση αποτελεί προϊόν πολιτικών αποφάσεων και διαπραγμάτευσης. Μιας διαπραγμάτευσης που η κυβέρνηση αδυνατεί να κάνει καθώς η ίδια έχει υπερασπιστεί με σθένος την πολιτική της λιτότητας,πολιτική που οδήγησε στην διόγκωση του ελληνικού δημόσιου χρέους (το οποίο λειτουργεί ξανά ως μοχλός πίεσης για την επέκταση των μνημονιακών πολιτικών).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε, για το σχόλιό σας!
Για οποιοδήποτε θέμα, επικοινωνήστε
με το mail του OPENwind NETwork
(openwind13@gmail.com)