Κυριακή 12 Απριλίου 2020

Εργοδοτική Αυθαιρεσία ,στην εποχή της πανδημίας

Την ώρα που από κάθε κλάδο και περιοχή της χώρας φτάνουν σωρηδόν οι καταγγελίες από εργαζόμενους που υποχρεώνονται από τους εργοδότες να εργάζονται κανονικά, ενώ βρίσκονται σε καθεστώς αναστολής σύμβασης, η κυβέρνηση Μητσοτάκη αβαντάρει  ανερυθρίαστα την παραβατικότητα των εργοδοτών.
Μην ξεχνάμε ότι, οι εργοδότες, απασχολώντας εργαζόμενους των οποίων η σύμβαση έχει ανασταλεί


 (πέρα από την καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων) διαπράττουν απάτη σε βάρος του δημοσίου, το οποίο καταβάλει τη αποζημίωση των 800 ευρώ (για 45 ημέρες) έχοντας ως δεδομένο ότι ο εργοδότης δεν απασχολεί, άρα απαλλάσσεται από τις υποχρεώσεις του προς, τους εργαζόμενους αυτούς.
Και ενώ το φαινόμενο παραμένει ανεξέλεγκτο, λόγω και της αδυναμίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) να προβεί σε ελέγχους -οι ελεγκτές έχουν επανειλημμένα καταγγείλει την έλλειψη μέτρων ατομικής προστασίας-, ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης έχει προαναγγείλει την θεσμοθέτηση προστίμου ύψους 1.200 ευρώ σε εργοδότες που απασχολούν εργαζόμενους με αναστολή συμβάσεων (για παράδειγμα, δείτε τις δηλώσεις του στην ΕΡΤ, στις 7/4/20).
Αν αφήσουμε στην άκρη το γεγονός ότι μέχρι το πρωί του Σαββάτου 11/4 δεν έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ η σχετική υπουργική απόφαση, το ίδιο το ύψος του προστίμου αποτελεί σήμα προς τους παραβατικούς εργοδότες ότι μπορούν να συνεχίσουν την πρακτική αυτή.
Διότι, αν οι εργοδότες που παρανομούν κάνουν τα μαθηματικά, θα διαπιστώσουν ότι το εν λόγω πρόστιμο είναι περίπου το ίδιο με το ποσό που θα κατέβαλαν, για το ίδιο χρονικό διάστημα (των 45 ημερών της αναστολής σύμβασης), για τον μισθό και τις ασφαλιστικές εισφορές (εισφορές του εργαζόμενου + εργοδοτικές εισφορές), αν ο εργαζόμενος που έχει τεθεί σε αναστολή, αμειβόταν με τον κατώτατο μισθό (650 ευρώ μικτά). Όταν, μάλιστα, ο εργαζόμενος «κοστίζει» παραπάνω, δεν υπάρχει πλέον κανένας ενδοιασμός για τον εργοδότη που συνεχίζει να τον απασχολεί κανονικά.

Με τουφεκιές στον αέρα χρυσώνει το χάπι ο Χαρδαλιάς

Και ενώ ο αρμόδιος υπουργός κλείνει το μάτι στην παρανομία, ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Νίκος Χαρδιαλιάς, στις 8/4, ανέφερε ότι προβλέπεται πρόστιμο 10.500 ευρώ στους εργοδότες που χορηγούν «ψευδείς» βεβαιώσεις μετακίνησης τύπου Α.
Δηλαδή, αν σε περίπτωση ελέγχου αποδειχθεί ότι πολίτης που μετακινείται με βεβαίωση εργοδότη δεν απασχολείται σε αυτόν τον εργοδότη, θα επιβάλλεται στον εργοδότη το πρόστιμο της προβλεπόμενης κύρωσης περί ανασφάλιστων εργαζομένων (ήτοι 10.500 ευρώ) και στον φέροντα τη βεβαίωση θα ασκηθούν οι προβλεπόμενες ποινικές διώξεις.
Ωστόσο, από πουθενά δεν προκύπτει ότι η προειδοποίηση Χαρδαλιά θα εφαρμοστεί. Κι αυτό διότι, αφενός η αστυνομία δεν έχει καμία τέτοια αρμοδιότητα, δεν μπορεί δηλαδή να επιβάλει  το πρόστιμο των 10.500 ευρώ για ανασφάλιστη εργασία, αφετέρου το ΣΕΠΕ δεν είναι σε θέση να κάνει ελέγχους στα οχήματα όσων «μετακινούνται άσκοπα» προς τη δουλειά τους, ενώ τυπικά έχει ανασταλεί η σύμβαση εργασίας τους.
Ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι η Αστυνομία θα ειδοποιήσει το ΣΕΠΕ, προκειμένου οι ελεγκτές του τελευταίου να μεταβούν για έλεγχο σε επιχείρηση η οποία απασχολεί εργαζόμενο που βρέθηκε να έχει δηλωθεί σε αναστολή σύμβασης, οι ελεγκτές του ΣΕΠΕ θα πρέπει να επιβάλουν το πρόστιμο που ανακοίνωσε ο Γ. Βρούτσης, των 1.200 ευρώ και όχι αυτό με το οποίο απείλησε (χωρίς να επιχειρηματολογήσει σχετικά ) ο Ν. Χαρδαλιάς!
Θα λέγαμε ότι πρόκειται για ασυνεννοησία, αν ήδη, η ίδια η πρόβλεψη για την αναστολή συμβάσεων εργασίας δεν είχε μία γκρίζα διάσταση, ενδεικτική των προθέσεων της κυβέρνησης: όπως ανέφερε πρόσφατα στην «Εποχή» ο Απόστολος Καψάλης, επιστημονικός συνεργάτης του ΙΝΕ – ΓΣΕΕ, «το υπουργείο Εργασίας, ενώ θα μπορούσε να προωθήσει πιο απλοποιημένη διαδικασία, απαιτώντας μόνο από τον εργοδότη να δηλώσει την αναστολή της σύμβασης (δηλώνοντας και το IBAN του κάθε εργαζόμενου για να καταβληθεί η αποζημίωση), επέλεξε να εμπλέξει και τους εργαζόμενους και να τους υποχρεώσει να αιτηθούν οι ίδιοι την αποζημίωση».
Έτσι, λέει ο Απ. Καψάλης, τους καθιστά συνενόχους στα φαινόμενα που ήδη έχουν δει το φως της δημοσιότητας, με εργαζόμενους που υποχρεώνονται από τους εργοδότες να εργάζονται κανονικά, ενώ βρίσκονται σε καθεστώς αναστολής σύμβασης! Τους καθιστά, δηλαδή, συνένοχους σε απάτη σε βάρος του δημοσίου.
Το ίδιο πράττει επί της ουσίας και ο Ν. Χαρδαλιάς, απειλώντας με δυσθεώρητο πρόστιμο τους εργοδότες, ενώ η αλήθεια είναι ότι, ο εργοδότης θα τη γλιτώσει μόλις με 1.200 ευρώ, την ώρα που ο εργαζόμενος θα υποστεί ποινική δίωξη και πρόστιμο διότι εξαναγκάστηκε να εργαστεί και να μετακινηθεί στην εργασία του, παρότι βρίσκεται σε αναστολή.

Συνένοχος, δηλαδή, χωρίς να το έχει επιλέξει!
Νομοθετικά κενά, όπως η μη συμπερίληψης συγκεκριμένων κατηγοριών εργαζομένων στα μέτρα άμβλυνσης των συνεπειών σε βάρος τους από την απαγόρευση ή την αναστολή ή του περιορισμού της εργασίας τους, καταγγελίες για την έξαρση της εργοδοτικής αυθαιρεσίας καθώς και καταγγελίες για απόπειρες ή πράξεις περιορισμού της συλλογικής δράσης περιλαμβάνουν οι αναφορές των εργαζόμενων στην ειδική πλατφόρμα ΑΝΤΙ-COVID-19 που δημιούργησε η ΓΣΕΕ.
Πιο συγκεκριμένα, για το μήνα Μάρτιο, κατόπιν κωδικοποίησης και επεξεργασίας χιλιάδων ερωτημάτων από τις βάσεις δεδομένων της ΓΣΕΕ προέκυψαν, σύμφωνα με το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων και Ανέργων της ΓΣΕΕ (ΚΕΠΕΑ ΓΣΕΕ), τα ακόλουθα στοιχεία:
Οι ιστοσελίδες της ΓΣΕΕ, του ΚΕΠΕΑ, του ΙΝΕ και της ΕΕΚΕ καθώς και τα στα social media τους, παρέχουν όλες τις σχετικές πληροφορίες στους εργαζόμενους, οι οποίοι σπεύδουν να καταγγείλουν περιστατικά εργοδοτικής αυθαιρεσίας και κενά καθώς και να ενημερωθούν για όσα δικαιούνται λόγω της κρίσης του κορωνοϊού. Είναι χαρακτηριστικό ότι, η ιστοσελίδα του ΚΕΠΕΑ/ΓΣΕΕ είχε 345.039 επισκέψεις τον μήνα Μάρτιο (αύξηση 111% συγκριτικά με το αντίστοιχο μήνα του 2019).
● Αναλυτικότερα, ο κόσμος απευθύνεται στη ΓΣΕΕ για να: α) ενημερωθεί για τις συνθήκες και τους όρους εργασίας του και τι δικαιούται εξαιτίας των μέτρων αντιμετώπισης του κορωνοϊού, β) για να υποβάλει ερωτήματα σχετικά με αλλαγές στους όρους και τις συνθήκες εργασίας του, γ) για να υποβάλει συγκεκριμένες καταγγελίες για εργοδοτικές αυθαιρεσίες, δ) για να υποβάλει αναφορές και καταγγελίες για απόπειρες ή πράξεις περιορισμού της συλλογικής δράσης, ε) για να υποβάλει καταγγελίες κερδοσκοπίας, οι οποίες σχεδόν στο σύνολό τους ενέχουν και εργασιακές παραβάσεις.
● Σημαντικό μέρος των ερωτημάτων και των καταγγελιών του κόσμου αφορά: α) σε νομοθετικά κενά, κυρίως μη ισότιμης συμπερίληψης συγκεκριμένων κατηγοριών εργαζομένων στα μέτρα άμβλυνσης των συνεπειών σε βάρος τους από την απαγόρευση ή την αναστολή ή του περιορισμού της εργασίας τους, β) σε σύγχυση από την έκδοση ασαφών εγκυκλίων ή τη μη έκδοση εγκυκλίων με τις αναγκαίες πληροφορίες για τα επιβληθέντα μέτρα, γ) σε σύγχυση για τα ισχύοντα ύστερα από δηλώσεις αρμοδίων αξιωματούχων, χωρίς μετά ν’ ακολουθεί η απαιτούμενη νομοθέτηση.
Ενδεικτικά και μόνο αναφέρονται:
- εργαζόμενοι γονείς: εξαίρεση από την άδεια ειδικού σκοπού γονιών που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα με παιδιά εκτός παιδικών σταθμών, αναστολή κοινωνικοασφαλιστικών υπηρεσιών και απώλεια της κάλυψής τους, μη οφειλόμενη απομάκρυνση συζύγων/συντρόφων εγκύων από την εργασία τους, μη χορήγηση άδειας ειδικού σκοπού εφόσον η κοινωνικοασφαλιστική παροχή δεν χορηγείται από τον ΟΠΕΚΑ. Στην κατηγορία των ερωτημάτων των εργαζόμενων γονέων εντάσσεται και η αναφορά-καταγγελία αφενός για τη μη οικονομική δυνατότητα απόκτησης ηλεκτρονικού υπολογιστή, αφετέρου είτε για καθολική μη δυνατότητα πρόσβασης στο ίντερνετ ή για αδυναμία κάλυψης του κόστους πρόσβασης στο ίντερνετ για την εξ αποστάσεως διδασκαλία και αντίστοιχα αιτήματα τη δωρεάν πρόσβαση στο ίντερνετ και τη χορήγηση δωρεάν ηλεκτρονικών υπολογιστών με μικτά εισοδηματικά-κοινωνικά κριτήρια (λόγω της πανδημίας) σε μαθητές ή σπουδαστές ή φοιτητές εκπαιδευτικών μονάδων οποιουδήποτε τύπου και οποιασδήποτε βαθμίδας του Δημοσίου ή εποπτευομένων από το Δημόσιο με οποιοδήποτε τρόπο,
- απώλεια δικαιωμάτων (αποζημίωση ειδικού σκοπού, μη καταβολή αμοιβών ή καταβολή δραματικά μειωμένων αποδοχών) λόγω της μη ανταπόκρισης των απαιτήσεων συνέχισης της εκπαιδευτικής δραστηριότητας στις πραγματικές συνθήκες παροχής εργασίας των εκπαιδευτικών, π.χ ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, εκπαιδευτικοί φροντιστηρίων και κέντρων ξένων γλωσσών, παράλληλα με φαινόμενα κερδοσκοπίας,
- εξαίρεση κατηγοριών εργαζομένων από την αποζημίωση ειδικού σκοπού: συμβασιούχοι έργου και εργαζόμενοι με εργόσημο, οικοδόμοι, καλλιτέχνες που εργάζονται ως μουσικοί, dj’s, ηχολήπτες, μουσικοί παραγωγοί, εργαζόμενοι μέσω ΕΠΑ ή εργολάβων σε εταιρίες που έκλεισαν με κρατική εντολή  ή πλήττονται στη λειτουργία τους  (πχ σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρίες)
- απώλεια δικαιώματος αποζημίωσης ειδικού σκοπού από εργαζόμενους σε πολλαπλούς εργοδότες  με περιστασιακή ή μη απασχόληση,
- εξαίρεση κατηγοριών εγκλωβισμένων εργαζομένων (και πριν την πανδημία) από την αποζημίωση ειδικού σκοπού π.χ εργαζόμενοι σε επίσχεση εργασίας, εργαζόμενοι με πολύμηνες οφειλές δεδουλευμένων οι οποίοι δεν μπορούν να αξιοποιήσουν τις διατάξεις του νόμου για τον απεγκλωβισμό τους λόγω μη διενέργειες δικαστικών και διαδικαστικών πράξεων
- σύγχυση σε βάρος των εργαζομένων ως προς το πραγματικό χρόνο θέσης των συμβάσεων εργασίας τους σε αναστολή σε σχέση με την ημέρα δήλωσης της αναστολής στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ
- απώλεια δικαιώματος αποζημίωσης ειδικού σκοπού από εργαζόμενους των οποίων οι εργοδότες δεν δηλώνουν την αναστολή των συμβάσεών τους: άμεση χορήγηση δυνατότητας μονομερούς αναγγελίας από τους εργαζόμενους αυτούς (μέσω διασταυρώσεων από το ΕΡΓΑΝΗ και το ΚΑΔ της επιχείρησης)
- πολυσχιδείς «αλχημείες»: α) με την αναστολή των ατομικών συμβάσεων εργασίας και την επιβολή τηλεργασίας για την κανονική (τελικά) παροχή εργασίας, β) με την απασχόληση τηλεργαζομένων με σταθερή υπέρβαση του χρόνου εργασίας και εξαναγκασμός τους σε ετοιμότητα σχεδόν όλο το 24ωρο και 7 ημέρες την εβδομάδα, γ) με την «ανάκληση» των αδειών ειδικού σκοπού λόγω μη λειτουργίας των σχολείων για τον «υπό κανονικές συνθήκες» εορτασμό του Πάσχα, δ) με την απασχόληση εργαζομένων οι εργασιακή σχέση των οποίων τελεί σε αναστολή
- συνέχιση της αδήλωτης απασχόλησης εργατών γης, με ανυπαρξία ελέγχων για ιδιαίτερα καταχρηστικούς όρους εργασίας ταυτόχρονα με την επιβολή προστίμων για «παράνομη μετακίνηση» λόγω της έλλειψης εργοδοτικής βεβαίωσης
- θεώρηση «οικογένειας» ως κοινωνικο-οικονομικής μονάδας σε ό,τι αφορά στη μη υποχρεωτική σύμπτωση σε ένα πρόσωπο (μέλος της) των προϋποθέσεων λήψης μιας παροχής π.χ ο σύζυγος που είναι σε εργασιακή αναστολή δεν είναι και ο δηλωμένος μισθωτής (ενοικιαστής) της κατοικίας τους ή ο σύζυγος ανήκει σε ευάλωτη ιατρικά ομάδα, ώστε ο άλλος σύζυγος να πρέπει να απαλλαγεί νόμιμα από την εργασία του
- σύγχυση ως προς τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίζουν οι ευπαθείς ομάδες ή σύγχυση της ιατρικής ευαλωτότητας με συγκεκριμένο και διαπιστωμένο ποσοστό αναπηρίας  για την οφειλόμενη νόμιμη απαλλαγή των εργαζομένων αυτών από την εργασία, εξαναγκασμός εργαζομένων να λαμβάνουν άδεια άνευ αποδοχών
Η ΓΣΕΕ καλεί όλους τους εργαζόμενους «σε ατομική και συλλογική επαγρύπνηση για τη διαχείριση των συνεπειών της κατάστασης έκτακτης ανάγκης, με την άμεση απεύθυνσή τους στην πλατφόρμα ΑNTI-COVID-19 της ΓΣΕΕ, αλλά και την άμεση ενημέρωση των πρωτοβάθμιων σωματείων, των Εργατικών Κέντρων και των Ομοσπονδιών για τις εργοδοτικές αυθαιρεσίες και τα εργασιακά προβλήματα που προκύπτουν».
left.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευχαριστούμε, για το σχόλιό σας!

Για οποιοδήποτε θέμα, επικοινωνήστε
με το mail του OPENwind NETwork
(openwind13@gmail.com)